Blog

Kategoria wpisu: #KNOW_HOW #TO_CIEKAWE!
Opinie Google – dlaczego warto o nie dba膰?';

Opinie Google – dlaczego warto o nie dba膰?

W tym artykule wyja艣nimy jak膮 moc maj膮 komentarze Klient贸w i w jaki spos贸b zarz膮dza膰 nimi z korzy艣ciami dla swojej firmy. Opinie Google to nic innego jak uwagi pod wizyt贸wk膮 naszej firmy w Google Maps. Je艣li nie masz jeszcze swojej, przeczytaj jak utworzy膰 wizyt贸wk臋 w Google.

Opinie s膮 jednym z rankingowych czynnik贸w. Mog膮 albo pom贸c naszej firmie, je艣li s膮 pozytywne, lub jej zaszkodzi膰 w przypadku tych negatywnych. Zawieraj膮 informacje o firmie, kt贸re napisa艂y osoby trzecie. Przewa偶nie s膮 to Klienci dziel膮cy si臋 swoimi do艣wiadczeniami po skorzystaniu z oferty firmy.

Jak doda膰 opini臋 na Google?

Dodawanie opinii jest bardzo proste. Wystarczy wyszuka膰 firm臋 i klikn膮膰 鈥淥pinie z Google鈥. W miejscu, gdzie znajduj膮 si臋 gwiazdki, napisa膰 pod nimi komentarz, zaznaczy膰 ilo艣膰 gwiazdek i opcjonalnie doda膰 zdj臋cia, czy film. 1 gwiazdka oznacza najmniejszy poziom zadowolenia, natomiast 5 to najwi臋ksza satysfakcja.

Opinie w Google - jak to wygl膮da u nas
Opinia w Mapach Google Avangardo.pl

Swoj膮 ocen臋 mo偶na doda膰 r贸wnie偶 bezpo艣rednio z Map w aplikacji telefonu z systemu Android. Wyszukaj mark臋, przejd藕 do zak艂adki opinie i podzieli si臋 swoim wra偶eniami. Publikuj opinie o wysokiej jako艣ci, zawieraj膮ce wyczerpuj膮ce informacje. U艂atwiasz dzi臋ki temu wyb贸r innym poszukiwaczom produktu, us艂ugi czy firmy. 

Dla kogo opinie s膮 najbardziej cenne?

  • Google – po艣redni wp艂yw na pozycjonowanie
  • Przez Klient贸w – pomagaj膮 w wyborze us艂ugodawcy / zakupie produktu
  • Przez nasz膮 firma – 藕r贸d艂o wiedzy do ulepszania naszego biznesu

Google i pozycjonowanie 

Opinia to jeden z czynnik贸w rankingowy, kt贸ry dzi臋ki ilo艣ci pozostawionych gwiazdek pomaga wzbi膰 si臋 w wynikach wyszukiwania. Wi臋cej gwiazdek = Twoja firma mo偶e pojawi膰 si臋 wy偶ej w wyszukiwarce. Jednak trzeba tutaj doda膰, 偶e same 鈥済wiazdki鈥 nie zapewni膮 nam topowych miejsc. Same gwiazdki jednak nie wystarcz膮. Najlepiej je艣li tre艣膰 opinii jest d艂u偶sza ni偶 250 znak贸w. To sprawia, 偶e opinia jest bardziej wiarygodna i warto艣ciowa.

Wa偶nym aspektem jest uzupe艂nienie wszystkich informacji o Twojej firmie w profilu firmy. To pozwoli jednoznacznie zidentyfikowa膰 Tw贸j biznes. Warto r贸wnie偶 ujednolici膰 informacje we wszystkich portalach. Niesp贸jno艣膰 informacji czy niepe艂no艣膰 profilu wprowadza w b艂膮d i mo偶e zniech臋ci膰 u偶ytkownika do zostawienia opinii.

Dlaczego konsumenci ceni膮 i czytaj膮 opinie w Internecie?

W Internecie informacja to podstawowy i bardzo ceniony towar. Komentarze pod wizyt贸wk膮 pomagaj膮 w wyborze firmy z kt贸rej skorzystamy, a opinie w Google to wzi臋te 藕r贸d艂o wiedzy. Dzi臋ki wypowiedziom innych os贸b uzyskujemy informacj臋 o zaletach produktu, firmy czy us艂ugi. Jest to r贸wnie偶 przestroga przed nieuczciwymi firmami czy us艂ugami s艂abej jako艣ci. Ka偶dy z nas woli unikn膮膰 problem贸w, tak wi臋c cz臋sto korzystamy z sugestii znajomych jak i nieznajomych, w艂a艣nie za pomoc膮 opinii w Google Maps.

4 powody dlaczego, jako przedsi臋biorca, powiniene艣 docenia膰 i dba膰 o ka偶d膮 pozostawion膮 opini臋 Klient贸w? 

  1. Dzi臋ki pozytywnym komentarzom i tre艣ciwym profilom mo偶emy mie膰 wp艂ywa na pozycj臋 w wyszukiwarce. Google chce udost臋pnia膰 u偶ytkownikom jak najlepsze wyniki, kt贸re nie zawiod膮 ich oczekiwa艅.
  2. Opinie powinny by膰 藕r贸d艂em wiedzy o naszym produkcie / us艂udze r贸wnie偶 dla nas samych.Wykorzystuj膮c te informacje mo偶emy poprawia膰 nasz biznes, ofert臋 czy poziom obs艂ugi Klienta.
  3. Opinie Klient贸w mog膮 dostarczy膰 nam inspiracji do rozwoju naszej firmy i np. rozszerzenia oferty b膮d藕 zrezygnowanie z produktu, kt贸ry nie satysfakcjonuje Klient贸w. Je艣li wielu Klient贸w zwraca uwag臋, 偶e co艣 jest nie tak, koniecznie musisz to sprawdzi膰.
  4. Uwagi pod us艂ugami czy produktami pozwalaj膮 potencjalnemu Klientowi pom贸c zrozumie膰 zastosowanie produktu. W opiniach znajduj膮 si臋 informacje na temat zastosowa艅 produktu, porady oraz informacje o potencjalnych pu艂apkach.

Marzeniem ka偶dego przedsi臋biorcy s膮 wy艂膮cznie zadowoleni Klienci, kt贸rzy zostawili 5 鈥済wiazdek鈥. Jednak zdecydowanie cz臋艣ciej wy艂adowujemy w Internecie frustracje i niezadowolenie. Szacuje si臋, 偶e 5 razy cz臋艣ciej dzielimy si臋 negatywnymi odczuciami ni偶 polecamy produkt / us艂ug臋.

Czy warto usun膮膰 z艂膮 opini臋 i jak radzi膰 sobie z niewygodnymi komentarzami?

Nie ignoruj z艂ych opinii i nie pozwalaj sobie na kontratakowanie. 

Bardzo wa偶na jest reakcja na z艂e recenzje, jednak musi by膰 ona zachowana w dobrym tonie. Zdecydowanie unikaj dyskusji z podobnym nastawieniem co niezadowolony Klient. Staraj si臋 wyja艣ni膰 przyczyn臋 irytacji, a nawet zrekompensowa膰 zaistnia艂膮 sytuacj臋. Pami臋taj, 偶e spora ilo艣膰 przypuszczalnych nabywc贸w przeczyta takie 鈥減rzepychanki” w komentarzach. To w jaki spos贸b poradzisz sobie z tak膮 sytuacj膮 mo偶e wp艂yn膮膰 na wizerunek Twojej firmy w oczach mo偶liwego Klienta jeszcze przed transakcj膮. Zirytowany Klient, kt贸rego obiekcje zostan膮 uznane i zrekompensowane, mo偶e pozosta膰 Twoim Klientem. To poka偶e r贸wnie偶 kolejnym, 偶e w odpowiedni spos贸b podchodzisz do reklamacji.

Wyja艣nij spraw臋 poza platform膮.

Wyja艣nienie sytuacji to nauka dla Ciebie i Twojego biznesu. Je艣li Klient zakomunikowa艂, 偶e co艣 jest nie tak, powiniene艣 to doceni膰. Mo偶esz skontaktowa膰 si臋 z Klientem poza Internetem i postara膰 si臋 rozwi膮za膰 jego problem. Je艣li oka偶e si臋 to skuteczne, popro艣 go o usuni臋cie opinii lub o ponowny komentarz, 偶e problem zosta艂a rozwi膮zany.

Mo偶esz usun膮膰 opini臋 niezgodn膮 z regulaminem.

Wed艂ug regulaminu Google, mo偶esz podj膮膰 pr贸b臋 usuni臋cia opinii kt贸re:

  • nie dotycz膮 Twoje firmy
  • s膮 Spamem
  • s膮 ewidentnie napisane przez konkurencj臋
  • zawieraj膮ce wulgaryzmy
  • s膮 n臋kaj膮ce, o krzywdz膮cym charakterze
  • zawieraj膮ce wra偶liwe dane osobowe

W trosce o swoich u偶ytkownik贸w Google w regulaminie zabrania umieszczania tre艣ci o wulgarnym charakterze. Z zapis贸w wynika r贸wnie偶 troska o uczciwo艣膰 i wiarygodno艣膰 informacji. Je艣li pierwszy zauwa偶ysz nieprawid艂owo艣ci mo偶esz r贸wnie偶 zg艂osi膰 to w profilu firmy. Niestety nie ma gwarancji, 偶e komentarz zostanie przez Google usuni臋ty. Bywa tak, 偶e nie ma mo偶liwo艣ci rozstrzygni臋cia sporu i racjonalnej oceny po czyjej stronie jest prawda. Niezale偶nie od wyniku, ca艂a procedura rozstrzygania sporu mo偶e potrwa膰 w granicach kilku – kilkunastu dni.

Negatywne opinie Google, czyli czarny PR konkurencji

Dokuczliwa konkurencja potrafi zaszkodzi膰 obni偶aj膮c ranking opinii. Cz臋sto czytaj膮c komentarze mo偶na zauwa偶y膰 krytyk臋, kt贸ra nie zawsze jest s艂uszna. Podejrzewaj膮c, 偶e komentarz napisa艂 kto艣 z podobnej do naszej bran偶y, firmy broni膮 si臋, prosz膮c o g艂臋bsze wyja艣nienie. Wystawiaj膮c negatywn膮 opini臋 konkurentowi obni偶ana jest 艣rednia ocen臋 firmy. Takie dzia艂anie ma na celu zniech臋cenie u偶ytkownik贸w do skorzystania z jej us艂ug czy zakupu produktu. Bardziej wrogo nastawieni konkurenci potrafi膮 nawet zap艂aci膰 firm膮 zewn臋trznym za us艂ug臋 wystawienia negatywnych opinii aby nadszarpn膮膰 jej zaufanie.

W profilu swojej firmy w Google masz mo偶liwo艣膰 zarz膮dzania komentarzami. Ze zrozumia艂ych wzgl臋d贸w niestety nie mo偶esz bezpo艣rednio usuwa膰 komentarzy. Warto jednak zg艂asza膰 takie nadu偶ycia do Google. Ma ono odpowiednie procedury do tego aby sobie z tak膮 sytuacj膮 poradzi膰.

Co si臋 dzieje w przypadku gdy otrzymujemy wiele negatywnych opinii w kr贸tkim czasie?

Takie dzia艂anie zostanie potraktowane jako nieprawdziwe, wykonane przez automaty, np. kupione opinie. Niestety ma si臋 to r贸wnie偶 do tych pozytywnych opinii i pochodz膮cych z „dziwnych” dla robot贸w Google kont. Algorytmy 艂atwo s膮 w stanie zweryfikowa膰 prawdziwo艣膰 i nie uwzgl臋dnia膰 ich w rankingu.

„Kup opinie w Google” – czy kupowanie opinii si臋 op艂aca?

W 艣wietle prawa art. 212 搂 2 k.k. Je偶eli sprawca dopuszcza si臋 czynu okre艣lonego w 搂 1 za pomoc膮 艣rodk贸w masowego komunikowania, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolno艣ci albo pozbawienia wolno艣ci do roku.鈥

Praktyka kupowania opinii oparta jest na nieprawdziwych informacjach, a potencjalny Klient otrzymuje nieprawdziw膮 recenzj臋. De facto osoba, kt贸ra sporz膮dzi艂a opis nie skorzysta艂a tak naprawd臋 z oferty. Mimo, 偶e takie dzia艂ania s膮 nieetyczne i niezgodne z regulaminem nie znaczy, 偶e nie maj膮 miejsca.

W Internecie jest wiele firm, kt贸re 艣wiadcz膮 us艂ugi pisania opinii w Google. W zale偶no艣ci od wykupionego pakiety cena za wystawienie 1 opinie to koszt ok. kilkunastu z艂otych. Mimo, 偶e Google walczy z og艂oszeniami spamowymi to tworzone s膮 nawet specjalne systemy, kt贸re omijaj膮 zabezpieczenia. Ca艂y biznes pisania opinii jest legalnie prowadzony, otrzymuje si臋 nawet faktur臋 za realizacj臋 us艂ugi. Instytut Ochrony Praw Konsumenta walczy z tak膮 praktyk膮, kt贸ra narusza prawo do uczciwej konkurencji. 

Kupuj膮c pozytywne wypowiedzi u firm, kt贸re w szybki spos贸b wykonuj膮 us艂ug臋 i dodaj膮 na raz sporo pozytywnych opinii, zostanie potraktowane jako dzia艂anie sztuczne. Je艣li u偶ytkownik zorientuje si臋, 偶e taka sytuacja mia艂a miejsce nasza firma mo偶e straci膰 w oczach Klient贸w oraz trafi膰 na celownik Google. Zainteresowany mo偶e czu膰 si臋 oszukany i straci膰 zaufanie do marki. Dlatego warto przemy艣le膰 stosowanie takich praktyk. 

Oceny lokalnych przewodnik贸w

Lokalni przewodnicy to osoby aktywnie udzielaj膮 si臋 w tworzeniu i udoskonalaniu katalogu firm w Sieci. Opinie wystawiane przez takie postacie s膮 uwa偶ane za autorytet i bardziej wiarygodne. 呕eby do艂膮czy膰 do tak zacnego grona dzia艂aj膮cego w mapach Google trzeba zapisa膰 si臋 do programu i spe艂nia膰 kilka warunk贸w.

Na koncie u偶ytkownika Google szczeg贸艂owo opisana jest 鈥渄rabina kariery鈥 lokalnego przewodnika. Czyli za co otrzymuje si臋 najwi臋cej punkt贸w i jaki status/poziom pozwalaj膮 uzyska膰.

Tabela przedstawiaj膮ca ile punkt贸w i za co otrzymujesz jako lokalny przewodnik za dzia艂ania w sieci.
殴r贸d艂o: https://support.google.com/local-guides/answer/6225851?hl=pl

Lokalni przewodnicy cz臋sto tworz膮 w艂a艣nie wizyt贸wki w Mapach Google, je艣li firma takowej nie ma. Otrzymuj膮 w ten spos贸b maksymaln膮 ilo艣膰 za 1 dzia艂anie bo a偶 15 punkt贸w. Zach臋ceni mo偶liwo艣ci膮 awansu na wy偶szy stopie艅, wystawiaj膮 tre艣ciwe opinie.

Tabela - punktacji poziomu i statusu lokalnego przewodnika w Google.
殴r贸d艂o: https://support.google.com/local-guides/answer/6225851?hl=pl

Zamys艂 powstania spo艂eczno艣ci lokalnych przewodnik贸w powsta艂 by wiarygodne osoby budowa艂y wiarygodny wirtualn膮 ksi膮偶k臋 adresow膮 firm. Pisz膮 wyczerpuj膮ce opisy, udoskonalone w zdj臋cia a nawet filmy. Klient przeszukuj膮c sie膰 ma otrzyma膰 dzi臋ki temu jak najwi臋cej informacji. Tworz膮c swoj膮 wypowied藕 lokalny przewodnik mo偶e otrzyma膰 max. 21 punkt贸w. Zach臋canie do tak rozleg艂ego dzia艂ania ma na celu potwierdzenie prawdziwo艣ci skorzystania z oferty danej firmy. 

Jak zach臋ci膰 Klienta do dodania opinii w Google?

Namowa do wyra偶enia odczucia po kontakcie z produktem, us艂ug膮 b膮d藕 firm膮 powinna by膰 praktykowana zawsze po zako艅czonej transakcji.

  • Link prowadz膮cy bezpo艣rednio.

Wiele przedsi臋biorstw automatyzuj膮ce proces i cz臋sto po sprzeda偶y otrzymujemy link do pozostawienia swojej opinii. Przyk艂ad takiego linka znajduje si臋 tutaj. Je偶eli spodoba艂 Ci si臋 nasz artyku艂, mo偶esz zostawi膰 nam kilka mi艂ych s艂贸w na profilu 馃檪

  • CTA w stopce.

Takie dzia艂anie warto zaplanowa膰 r贸wnie偶 w stopce. Na stronie internetowej dodaj膮c przycisk CTA z pro艣b膮 o opini臋. Mo偶esz tak膮 zach臋t臋 doda膰 r贸wnie偶 w stopce e-mail.

  • Podczas rozmowy.

Zach臋ci膰 Klienta do wyra偶enia odczucia po zako艅czonej transakcji. Bezpo艣rednio podczas rozmowy finalizacyjnej mo偶na poprosi膰 Klienta o podzielenie si臋 zdaniem na temat naszej firmy. Wysy艂anie SMSa czy e-maila z namow膮 na opini臋 b臋dzie r贸wnie偶 dobrym pomys艂em.

Pami臋taj jednak 偶eby zrobi膰 to nie dyplomatycznie i z rozmys艂em. Je艣li boisz si臋 negatywnych wypowiedzi, wybieraj Klient贸w kt贸rzy wyrazili zadowolenie ju偶 podczas korzystania z Twoich us艂ug. Przekonaj Klient, 偶e proces dodawania opinii nie jest skomplikowany, a wa偶ny dla Twojego biznesu.

Pozytywne opinie Google – co powinny zawiera膰?

Same „gwiazdki” nic nie m贸wi膮 potencjalnym Klientom, cho膰 ka偶dy chce otrzyma膰 ich maksymaln膮 ilo艣膰, czyli 5. Warto aby zosta艂a dodana tre艣膰 opinii w nieco d艂u偶szej wypowiedzi (np. 250 znak贸w), kt贸ry opisuje do艣wiadczenia z zakupu i z samego produktu. Najlepsze opinie to takie, kt贸re zawieraj膮 tak偶e zdj臋cia czy filmy. Dobrym pomys艂em jest r贸wnie偶 opisanie stanu przed skorzystaniem z produktu czy us艂ugi oraz stan po. W ten spos贸b mo偶na pokaza膰 jak produkt rozwi膮za艂 jaki艣 problem czy wp艂yn膮艂 na 偶ycie konsumenta. Takie opinie s膮 jednak rzadko艣ci膮 i mo偶emy je spotka膰 pr臋dzej w re偶yserowanych reklamach telewizyjnych 馃檪

Podsumowanie

Zapewne sam jako Klient przegl膮dasz komentarze innych os贸b zanim podejmiesz decyzj臋 konsumenckie. Zatem wiesz jakie s膮 one pomocne. Tw贸j biznes mo偶e wiele zyska膰 sprawnie zarz膮dzaj膮c opiniami. Reaguj na te negatywne i traktuj je jako nauk臋 ale r贸wnie偶 dzi臋kuj za mi艂e s艂owa. Bie偶膮ce monitorowanie opinii to kluczowy feedback z rynku. W ko艅cu

鈥淣ajbardziej niezadowoleni klienci to Twoje najlepsze 藕r贸d艂o nauki.鈥
– Bill Gates

SZYBKA wycena
WYPE艁NIJ BRIEF ONLINE
TO NIC NIE KOSZTUJE