kreatywno┼Ť─ç innowacyjno┼Ť─ç
pomys┼éowo┼Ť─ç koncept

Jak zosta─ç copywriterem?

CHCESZ BY─ć NA BIE┼╗─äCO?
ZAPISZ SI─ś DO NEWSLETTERA
Sylwia Jasiak AUTOR: Sylwia Jasiak

Jak zacz─ů─ç zaw├│d copywritera? Poradnik subiektywny. 

  • Po pierwsze i najwa┼╝niejsze – nie trzeba by─ç polonist─ů czy dziennikarzem z wykszta┼écenia. 
  • Po drugie, jak bywa ze wszystkim w ┼╝yciu, wystarczy chcie─ç. 

Proste i banalne a istotne wyj┼Ťciowe dla ka┼╝dej decyzji podj─Öcia si─Ö czego┼Ť nowego. Je┼Ťli mo┼╝esz odhaczy─ç dwie pierwsze kwestie, to teraz b─Ödzie z g├│rki. Odwa┼╝ si─Ö, bo zaw├│d „copy” jest ciekawy i pozwala dobrze zarobi─ç – oczywi┼Ťcie je┼Ťli si─Ö sprawdzisz.

Internet wype┼éniony jest po brzegi ofertami pracy dla copywriter├│w. Oferia.pl, Good Content czy White Press to platformy po┼Ťrednicz─ůce w publikacji artyku┼é├│w. Mo┼╝na znale┼║─ç w nich zlecenia na artyku┼éy tematyczne, jak r├│wnie┼╝ znajduj─ů si─Ö tam osoby chc─ůce je tworzy─ç. To taka wirtualna gie┼éda tre┼Ťci. Proces rejestracji jest prosty i szybki. „Rozmow─ů kwalifikacyjn─ů” jest za┼Ť napisane pr├│bnego tekstu na dany temat. Po przej┼Ťciu procesu weryfikacji otrzymujesz bilet na gie┼éd─Ö i mo┼╝esz pisa─ç. 

Od czego zacz─ů─ç i dlaczego od gie┼éd tre┼Ťci?

Je┼Ťli jeste┼Ť pocz─ůtkuj─ůcy w bran┼╝y, Twoje do┼Ťwiadczenie b─Ödzie g┼é├│wnym atutem, a mo┼╝na je zdoby─ç w┼éa┼Ťnie na gie┼édach tre┼Ťci. Nie musisz martwi─ç si─Ö, ┼╝e nie posiadasz dziennikarskiego wykszta┼écenia.  Dzi─Öki portalom w ┼éatwy i szybki spos├│b dotrzesz do nowych zlece┼ä. Do tego sam wybierasz tematy i mo┼╝esz si─Ö w nich specjalizowa─ç. Warto jednak spr├│bowa─ç si┼é w r├│┼╝nych kategoriach tematycznych, ┼╝eby sta─ç si─Ö bardziej wszechstronny i warto┼Ťciowy dla r├│┼╝nych grup zleceniodawc├│w.

By─ç mo┼╝e zatrzymasz si─Ö w portalach i nie b─Ödziesz szuka┼é dalej. Je┼Ťli b─Ödziesz mia┼é ÔÇťapetyt na wi─ÖcejÔÇŁ, wtedy warto spr├│bowa─ç si┼é w agencji interaktywnej. Tutaj, opr├│cz zapa┼éu, konieczne b─Öd─Ö r├│wnie┼╝ umiej─Ötno┼Ťci techniczne zwi─ůzane z obr├│bk─ů obraz├│w, znajomo┼Ťci─ů CMS├│w czy zasad SEO.

Copywriting, czy pisanie tekst├│w jest sztuk─ů? 

Sztuka to dzia┼éalno┼Ť─ç stricte artystyczna, wynikaj─ůca z talentu i wyobra┼║ni. Ka┼╝dy copywriter zasiadaj─ůc do pustego arkusza edytora tekstu, staje si─Ö artyst─ů. Malarzem, kt├│ry przeci─ůga p─Ödzlem po p┼é├│tnie nadaj─ůc bia┼éej teksturze nowego wyrazu. Copywriter maluje s┼éowem. Jest jednak ma┼éa r├│┼╝nic─ů pomi─Ödzy artyst─ů a copywriterem. Malarz ma wi─Öksz─ů swobod─Ö tw├│rczo┼Ťci. Copywriter jest raczej jak rzemie┼Ťlnik, pisz─Ö na wskazany temat i w narzuconej formule. Malarzem przestaje by─ç copywriter, kt├│ry fachowo nasyca swoj─ů tre┼Ť─ç s┼éowami kluczowymi. Oczywi┼Ťcie ma to swoj─ů dobr─ů stron─Ö, poniewa┼╝ dzie┼éo staje si─Ö u┼╝yteczne. Ma szans─Ö trafi─ç do wi─Ökszej grupy odbiorc├│w, a o to g┼é├│wnie chodzi, je┼Ťli pisze si─Ö do Internetu.

Arty┼Ťci maj─ů wewn─Ötrzn─ů potrzeb─Ö wyra┼╝enia siebie i przekazania swojej interpretacji. Zysk, je┼╝eli si─Ö pojawi, jest tylko nagrod─ů za ich prac─Ö. Artysta najcz─Ö┼Ťciej kojarzony jest z tworzeniem dla idei i skromnym ┼╝yciem. Z kolei wynagrodzenie copywritera zale┼╝ne jest od ilo┼Ťci znak├│w lub warto┼Ťci stworzonych tekst├│w. Copywriter pisze bo dostaje komercyjne zlecenia. Gdzie ko┼äczy si─Ö sztuka, a zaczyna rzemie┼Ťlnicza praca wed┼éug wytycznych klienta i zasad SEO? Trudno wyznaczy─ç jednoznaczn─ů granic─Ö.

Pisanie tekst├│w jest wi─Öc troch─Ö sztuk─ů. Sztuk─ů jak budowanie domu, naprawianie samochodu czy parzenie kawy – ka┼╝dy kto robi to z pasj─ů i zaanga┼╝owaniem, staje si─Ö artyst─ů. Ka┼╝dego dnia wstaj─ůc rano mamy przed sob─ů nowy dzie┼ä, czyst─ů kartk─Ö lub bia┼éy ekran Worda. Wijemy nasz wianek akapit├│w, opartych na wytycznych klienta, przeplatany s┼éowami kluczowymi i owini─Öty w┼éasnym oryginalnym stylem artystycznym. Wi─Öc gdzie┼Ť tam w copywriterze tkwi duch artysty.

Jak napisa─ç dobre tre┼Ťci na dany temat?

Dobry copywriter powinien pisa─ç ÔÇťod ludzi dla ludziÔÇŁ. Po┼╝─ůdane s─ů tre┼Ťci na tematy specjalistyczne, wysokiej jako┼Ťci marketingowej i nasycone s┼éowami kluczowymi. Takie, kt├│re ┼éatwo si─Ö czyta, kt├│re przekonuj─ů i kt├│re pokochaj─ů roboty wyszukiwarek. W praktyce trudno jest pogodzi─ç te wszystkie kryteria.

Praca copywritera opiera si─Ö na wyszukiwaniu, selekcjonowaniu i przetwarzaniu informacji. Zanim napiszemy na temat, kt├│ry jest dla nas nowy, musimy go dok┼éadnie pozna─ç. Pisanie zaczyna si─Ö wi─Öc od czytania. Przy okazji, warto robi─ç sobie map─Ö my┼Ťli, czy inspiracji, kt├│re mo┼╝na rozwin─ů─ç w swoim tek┼Ťcie. Mo┼╝na je skopiowa─ç gdzie┼Ť z boku – oczywi┼Ťcie nie naruszaj─ůc ich praw autorskich. Dotyczy to zw┼éaszcza specjalistycznych temat├│w, kt├│re s─ů nam obce. Kto nie u┼╝ywa┼é skr├│t├│w CTR+C i CTR+V, niech pierwszy rzuci myszk─ů.

Na szcz─Ö┼Ťcie w Internecie znajdziesz narz─Ödzia, kt├│re mog─ů usprawni─ç prac─Ö – „Work smart, not hardÔÇŁ.  Cz─Ö┼Ť─ç z nich jest darmowa, w inne trzeba zainwestowa─ç.

Narz─Ödzia, kt├│re mog─ů si─Ö przyda─ç copywriterowi

  • Microsoft Word, OpenOffice lub najlepiej Google Docs,
  • Ortograf.pl,
  • Planer s┼é├│w kluczowych od Google,
  • Pexels.com i Freepick.com jako ┼║r├│d┼éo fotografii,
  • Canva i Figma do tworzenia infografik,
  • Profesjonalne narz─Ödzia SEO, rodzimej produkcji, jak Senuto.com lub Surferseo.com,
  • Google.pl, bo kto┼Ť ju┼╝ z pewno┼Ťci─ů pisa┼é na Tw├│j temat i warto by by┼éo zasi─Ögn─ů─ç j─Özyka.

Kilka rad, jak zosta─ç pocz─ůtkuj─ůcym copywriterem

  • Czytaj i ┼éap s┼éowa o wok├│┼é, nigdy nie wiadomo kiedy si─Ö mog─ů przyda─ç.
  • S┼éuchaj uwa┼╝nie swojego klienta, on ju┼╝ podczas rozmowy podrzuca Ci pierwsze s┼éowa i zdania.
  • Analizuj, o czym i jak pisze konkurencja i staraj si─Ö robi─ç to lepiej.
  • Siadaj i pisz, co przyjdzie Ci do g┼éowy, a p├│┼║niej skre┼Ťlaj to, co wydaje Ci si─Ö niepotrzebne.
  • B─ůd┼║ cierpliwy, kiedy klient przekazuje Ci poprawki – On jest specjalist─ů w swojej bran┼╝y.
  • Miej dystans, do krytyki tego, co Tobie wydaje si─Ö dobre. W ko┼äcu piszesz to dla kogo┼Ť, a ka┼╝dy ma inny styl komunikacji.
  • Po prostu zacznij, a zobaczysz czy uda Ci si─Ö w bran┼╝y.

Pisanie pod SEO – czy jest na to przepis?

SEO tort

Czym jest SEO copywriting? To tworzenie tre┼Ťci, kt├│re przyczyni─ů si─Ö do wy┼╝szych pozycji stron www w wyszukiwarkach. To teksty, kt├│re maj─ů by─ç lekkostrawne dla robot├│w wyszukiwarek, a te maj─ů wysublimowane kubki smakowe i swoje kryteria oceny tekst├│w. Musisz wiedzie─ç, ┼╝e roboty s─ů nienasycone i poch┼éon─ů wszystko, co wyjdzie spod pi├│ra copywritera. Im wi─Öcej, tym lepiej-┬ást─ůd tak opas┼ée artyku┼éy w popularnych portalach. W ko┼äcu ÔÇťcontent is a kingÔÇŁ i roboty trzeba nakarmi─ç.┬áZ pewno┼Ťci─ů, je┼Ťli poznasz etapy wsp├│┼épracy z copywriterem, zrozumiesz, ┼╝e s─ů profesjonalistami w swoim fachu.

Jaki jest przepis na tort o smaku SEO?

To teksty:

  • wypieczone na jasnych i prostych s┼éowach,
  • nadziane s┼éowami kluczowymi,
  • prze┼éo┼╝one nag┼é├│wkami i listami wypunktowanymi,
  • przypr├│szone obrazami,
  • wisienk─ů na torcie b─Ödzie linkowanie wewn─Ötrzne.

Na deser kawa w postaci infografiki, podana na porcelanie solidnej pracy programisty i mo┼╝na delektowa─ç si─Ö podwieczorkiem. 

Szukaj─ůc odpowiedzi na pytanie ÔÇťjak zosta─ç copywriterem?ÔÇŁ ju┼╝ znasz m├│j punkt widzenia. Pami─Ötaj, ┼╝e z tego samego przepisu czasami mog─ů wyj┼Ť─ç bardzo r├│┼╝ne wypieki, warto wi─Öc opracowa─ç sw├│j w┼éasny idealny przepis na bycie dobrym copy. Otw├│rz wi─Öc nowy dokument, wyczy┼Ť─ç g┼éow─Ö i uwolnij swoje my┼Ťli. Zacznij tworzy─ç doskona┼ée przepisy na apetyczne tre┼Ťci. Powodzenia i smacznych tekst├│w!  

Powr├│t do listy blogowej
Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter