Blog

Kategoria wpisu: #AVANGARDO #PRZY_KAWIE #TO_CIEKAWE!
Jak zosta膰 copywriterem?';

Jak zosta膰 copywriterem?

Jak zacz膮膰 zaw贸d copywritera? Poradnik subiektywny. 

  • Po pierwsze i najwa偶niejsze – nie trzeba by膰 polonist膮 czy dziennikarzem z wykszta艂cenia. 
  • Po drugie, jak bywa ze wszystkim w 偶yciu, wystarczy chcie膰. 

Proste i banalne a istotne wyj艣ciowe dla ka偶dej decyzji podj臋cia si臋 czego艣 nowego. Je艣li mo偶esz odhaczy膰 dwie pierwsze kwestie, to teraz b臋dzie z g贸rki. Odwa偶 si臋, bo zaw贸d „copy” jest ciekawy i pozwala dobrze zarobi膰 – oczywi艣cie je艣li si臋 sprawdzisz.

Internet wype艂niony jest po brzegi ofertami pracy dla copywriter贸w. Oferia.pl, Good Content czy White Press to platformy po艣rednicz膮ce w publikacji artyku艂贸w. Mo偶na znale藕膰 w nich zlecenia na artyku艂y tematyczne, jak r贸wnie偶 znajduj膮 si臋 tam osoby chc膮ce je tworzy膰. To taka wirtualna gie艂da tre艣ci. Proces rejestracji jest prosty i szybki. „Rozmow膮 kwalifikacyjn膮” jest za艣 napisane pr贸bnego tekstu na dany temat. Po przej艣ciu procesu weryfikacji otrzymujesz bilet na gie艂d臋 i mo偶esz pisa膰. 

Od czego zacz膮膰 i dlaczego od gie艂d tre艣ci?

Je艣li jeste艣 pocz膮tkuj膮cy w bran偶y, Twoje do艣wiadczenie b臋dzie g艂贸wnym atutem, a mo偶na je zdoby膰 w艂a艣nie na gie艂dach tre艣ci. Nie musisz martwi膰 si臋, 偶e nie posiadasz dziennikarskiego wykszta艂cenia.  Dzi臋ki portalom w 艂atwy i szybki spos贸b dotrzesz do nowych zlece艅. Do tego sam wybierasz tematy i mo偶esz si臋 w nich specjalizowa膰. Warto jednak spr贸bowa膰 si艂 w r贸偶nych kategoriach tematycznych, 偶eby sta膰 si臋 bardziej wszechstronny i warto艣ciowy dla r贸偶nych grup zleceniodawc贸w.

By膰 mo偶e zatrzymasz si臋 w portalach i nie b臋dziesz szuka艂 dalej. Je艣li b臋dziesz mia艂 鈥渁petyt na wi臋cej鈥, wtedy warto spr贸bowa膰 si艂 w agencji interaktywnej. Tutaj, opr贸cz zapa艂u, konieczne b臋d臋 r贸wnie偶 umiej臋tno艣ci techniczne zwi膮zane z obr贸bk膮 obraz贸w, znajomo艣ci膮 CMS贸w czy zasad SEO.

Copywriting, czy pisanie tekst贸w jest sztuk膮? 

Sztuka to dzia艂alno艣膰 stricte artystyczna, wynikaj膮ca z talentu i wyobra藕ni. Ka偶dy copywriter zasiadaj膮c do pustego arkusza edytora tekstu staje si臋 artyst膮. Malarzem przeci膮gaj膮cym p臋dzlem po p艂贸tnie nadaj膮c bia艂ej teksturze nowego wyrazu. Copywriter maluje s艂owem. Jest jednak ma艂a r贸偶nic膮 pomi臋dzy artyst膮 a copywriterem. Malarz ma wi臋ksz膮 swobod臋 tw贸rczo艣ci. Copywriter jest raczej jak rzemie艣lnik, pisz臋 na wskazany temat i w narzuconej formule. Malarzem przestaje by膰 copywriter, kt贸ry fachowo nasyca swoj膮 tre艣膰 s艂owami kluczowymi. Oczywi艣cie ma to swoj膮 dobr膮 stron臋, poniewa偶 dzie艂o staje si臋 u偶yteczne. Ma szans臋 trafi膰 do wi臋kszej grupy odbiorc贸w.

Arty艣ci maj膮 wewn臋trzn膮 potrzeb臋 wyra偶enia siebie i przekazania swojej wizji. Zysk, je偶eli si臋 pojawi, jest tylko nagrod膮 za ich prac臋. Artysta najcz臋艣ciej kojarzony jest z tworzeniem dla idei i skromnym 偶yciem. Z kolei wynagrodzenie copywritera zale偶ne jest od ilo艣ci znak贸w. Pisze bo dostaje komercyjne zlecenia. Gdzie ko艅czy si臋 sztuka, a zaczyna rzemie艣lnicza praca wed艂ug wytycznych Klienta i zasad SEO? Trudno wyznaczy膰 jednoznaczn膮 granice.

Pisanie tekst贸w jest wi臋c troch臋 sztuk膮. Sztuk膮 jak budowanie domu, naprawianie samochodu czy parzenie kawy – ka偶dy kto robi to z pasj膮 i zaanga偶owaniem staje si臋 artyst膮. Ka偶dego dnia wstaj膮c rano mamy przed sob膮 nowy dzie艅, czyst膮 kartk臋 lub bia艂y ekran Worda. Wijemy nasz wianek akapit贸w, opartych na wytycznych klienta, przeplatany s艂owami kluczowymi i owini臋ty w艂asnym oryginalnym stylem artystycznym. 

Jak napisa膰 dobre tre艣ci na dany temat?

Dobry copywriter powinien pisa膰 鈥渙d ludzi dla ludzi鈥. Po偶膮dane s膮 tre艣ci na tematy specjalistyczne, wysokiej jako艣ci marketingowej i nasycone s艂owami kluczowymi. Takie, kt贸re 艂atwo si臋 czyta, kt贸re przekonuj膮 i kt贸re pokochaj膮 roboty wyszukiwarek. W praktyce trudno jest pogodzi膰 te wszystkie kryteria.

Praca copywritera opiera si臋 na wyszukiwaniu, selekcjonowaniu i przetwarzaniu informacji. Zanim napiszemy na temat, kt贸ry jest dla nas nowy, musimy go dok艂adnie pozna膰. Pisanie zaczyna si臋 wi臋c od czytania. Przy okazji, warto robi膰 sobie map臋 my艣li czy inspiracji, kt贸re mo偶na rozwin膮膰 w swoim tek艣cie. Mo偶na je skopiowa膰 gdzie艣 z boku – oczywi艣cie nie naruszaj膮c ich praw autorskich. Dotyczy to zw艂aszcza specjalistycznych temat贸w, kt贸re s膮 nam obce. Kto nie u偶ywa艂 skr贸t贸w CTR+C i CTR+V, niech pierwszy rzuci myszk膮.

Na szcz臋艣cie w Internecie znajdziesz narz臋dzia, kt贸re mog膮 usprawni膮 prac臋 – „Work smart, not hard鈥.  Cz臋艣膰 z nich jest darmowa, w inne trzeba zainwestowa膰.

Narz臋dzia, kt贸re mog膮 si臋 przyda膰 copywriterowi

  • Microsoft Word, OpenOffice lub najlepiej Google Docs,
  • Ortograf.pl,
  • Planer s艂贸w kluczowych od Google,
  • Pexels.com i Freepick.com jako 藕r贸d艂o fotografii,
  • Canva i Figma do tworzenia infografik,
  • Profesjonalne narz臋dzia SEO, rodzimej produkcji, jak Senuto.com lub Surferseo.com,
  • Google.pl, bo kto艣 ju偶 z pewno艣ci膮 pisa艂 na Tw贸j temat i warto by by艂o zasi臋gn膮膰 j臋zyka.

Kilka rad, jak zosta膰 pocz膮tkuj膮cym copywriterem

  • Czytaj i 艂ap s艂owa o wok贸艂, nigdy nie wiadomo kiedy si臋 mog膮 przyda膰.
  • S艂uchaj uwa偶nie swojego klienta, on ju偶 podczas rozmowy podrzuca Ci pierwsze s艂owa i zdania.
  • Analizuj o czym i jak pisze konkurencja i staraj si臋 robi膰 to lepiej.
  • Siadaj i pisz co przyjdzie Ci do g艂owy, a p贸藕niej skre艣laj to co wydaje Ci si臋 niepotrzebne.
  • B膮d藕 cierpliwy, kiedy klient przekazuje Ci poprawki – On jest specjalist膮 w swojej bran偶y.
  • Miej dystans, do krytyki tego co Tobie wydaje si臋 dobre. W ko艅cu piszesz to dla kogo艣 a ka偶dy ma inny styl komunikacji.
  • Po prostu zacznij a zobaczysz czy uda Ci si臋 w bran偶y.

Pisanie pod SEO – czy jest na to przepis?

jak zosta膰 copywriterem

Czym jest SEO copywriting? To tworzenie tre艣ci, kt贸re przyczyni膮 si臋 do wy偶szych pozycji stron WWW w wyszukiwarkach. To teksty, kt贸re maj膮 by膰 lekkostrawne dla robot贸w wyszukiwarek, a te maj膮 wysublimowane kubki smakowe i swoje kryteria oceny tekst贸w. Musisz wiedzie膰, 偶e roboty s膮 nienasycone i poch艂on膮 wszystko, co wyjdzie spod pi贸ra copywritera. Im wi臋cej, tym lepiej- st膮d tak opas艂e artyku艂y w popularnych portalach. W ko艅cu 鈥渃ontent is a king鈥 i roboty trzeba nakarmi膰. 

Jaki jest przepis na tort o smaku SEO? To teksty:

  • wypieczone na jasnych i prostych s艂owach,
  • nadziane s艂owami kluczowymi,
  • prze艂o偶one nag艂贸wkami i listami wypunktowanymi,
  • przypr贸szone obrazami,
  • wisienk膮 na torcie b臋dzie linkowanie wewn臋trzne.

Na deser kawa w postaci infografiki, podana na porcelanie solidnej pracy programisty i mo偶na delektowa膰 si臋 podwieczorkiem. 

Szukaj膮c odpowiedzi na pytanie 鈥渏ak zosta膰 copywriterem?鈥 ju偶 znasz m贸j punkt widzenia. Wi臋c otw贸rz nowy dokument, wyczy艣膰 g艂ow臋 i uwolnij swoje my艣li. Zacznij tworzy膰 a jaka艣 cz膮stka Ciebie zostanie w tym wirtualnym 艣wiecie. Powodzenia i smacznych tekst贸w!  

SZYBKA wycena
WYPE艁NIJ BRIEF ONLINE
TO NIC NIE KOSZTUJE