Słowa mają wielką moc, również w sprzedaży. Jak przygotować się do współpracy z osobą, która takie dobierze? Jak wygląda współpraca z copywriterem? W tym artykule dostaniesz odpowiedzi na wszystkie pytania, na które powinieneś znać odpowiedź, a które boisz się zadać.
Czy moje teksty wystarczą na dobrą pozycję w Google?
Właściciele stron internetowych pragną, aby treści na stronie porywały tłumy czytelników, zwiększały sprzedaż i jednocześnie wyświetlały się w topowych wynikach wyszukiwania. Co prawda dysponują oni specjalistyczną wiedzą w swojej branży i doskonale znają oferowane produkty czy usługi. Jednak czy to wystarczy, aby spełnić zamierzenia? Unikalne połączenie eksperckiej wiedzy copywritera i autentyczności fachowca może stać się kluczem do realizacji celów strony.
Co więcej, doświadczony copywriter wnosi ze sobą nie tylko umiejętności pisania, ale i szeroko pojęte kompetencje marketingowe, pozwalające na tworzenie treści, które nie tylko informują, ale i przekonują odbiorców do podjęcia określonych działań.
Należy pamiętać również o objętości tekstu – “kilkoma zdaniami” nie zwojuje się dziś Internetu, tak więc potrzebnych będzie kilka tysięcy znaków na jeden artykuł. Jeżeli jesteś w stanie napisać takie teksty, to nie potrzebujesz copywritera. Jednakże, angażując specjalistę, zyskujesz nie tylko wysoką jakość treści, ale również strategię marketingową, która może znacząco podnieść wartość Twojej marki w oczach potencjalnych klientów.
Co copywriter może wiedzieć o mojej firmie?
Otóż bardzo dużo. Osoby zajmujące się pisaniem treści na strony stają się specjalistami w dziedzinie, o której piszą. Przeszukują Internet w poszukiwaniu informacji, o których pisze Twoja konkurencja lub Twoi klienci na forach, czy w opiniach, poszukując pomysłu na stworzenie unikalnych treści. Biorą na tapet najważniejsze strony z Twojej branży i zgłębiają temat. Dodatkowo dobry copywriter potrafi wnikliwie analizować profil Twojej firmy, jej misję, wartości i unikalną ofertę, aby stworzyć spersonalizowane i przekonujące treści, które idealnie oddają charakter Twojego biznesu. Współpracując z Tobą, może także odkryć i podkreślić aspekty, które wyróżniają Twoją markę na tle konkurencji, zapewniając treści, które nie tylko informują, ale także budują zaufanie i lojalność wśród klientów.
Praca copywritera polega na zrozumieniu celów klienta i napisaniu słów, które pomogą je osiągać. Słowa te przeznaczone są jednak dla czytelników (czyli potencjalnych lub bieżących klientów), a nie jego samego. Odbiorcy Twoich treści mogą używać innego stylu komunikacji oraz inne rzeczy mogą motywować ich do podjęcia działania. Dlatego też kluczowe jest, aby copywriter potrafił dostosować ton i styl przekazu do preferencji oraz oczekiwań właśnie tych odbiorców, nie zapominając o zachowaniu autentyczności marki. Naszym klientom często powtarzamy, że „słowa mają dotrzeć do czytelnika, a nie do płatnika”.
Dlaczego praca copywritera tyle kosztuje?
Copywriter korzysta z wielu narzędzi, których właściciele stron nie znają i nie koniecznie chcą poznawać. Każde z tych narzędzi generuje comiesięczne koszty, a do korzystania z nich potrzebne są szkolenia i godziny spędzone na praktyce pracy z nimi. To wszystko składa się na końcową wycenę napisania tekstów. Ta najczęściej przeliczana jest na najbardziej uczciwą dla obu stron jednostkę, czyli liczbę znaków.
Ponadto, wartość pracy copywritera wynika także z jego umiejętności analizowania rynku, szerokiej wiedzy na różnorodne tematy oraz zdolność do szybkiego przyswajania nowych informacji. Umożliwia to tworzenie treści wysokiej jakości w różnych branżach i niszach. Ta wszechstronność nie tylko zwiększa wartość oferowanych przez niego usług, ale także pozwala na tworzenie spójnych i przemyślanych strategii komunikacji.
Praca copywritera nie kosztuje mało, ponieważ wymaga od niego nie tylko wykorzystywania kosztownych narzędzi i platform do analizy rynku i optymalizacji SEO, ale także inwestycji w ciągłe szkolenia i rozwój umiejętności. Ostatecznie, inwestycja w profesjonalnego copywritera to inwestycja w skuteczną komunikację marki, która może znacząco przyczynić się do osiągnięcia celów biznesowych, budowania relacji z klientami i wzrostu sprzedaży.
Dobrze, działajmy! – od czego zaczynamy?
Dobrze określony odbiorca treści, styl komunikacji i cel to podstawa. Wszystko zaczyna się od wywiadu ze zleceniodawcą. Do tego wystarczy rozmowa telefoniczna czy wymiana kilku e-maili. Często z pomocą przychodzi krótka ankieta, czyli brief marketingowy. W naszej agencji interaktywnej pomaga w tym brief online, który możesz wypełnić w domu przy filiżance herbaty 🙂
Kluczowe jest jednak to, że w dobrej komunikacji z copywriterem liczy się dobra współpraca obu stron. Początkowy etap wymaga bowiem zaangażowania również ze strony klienta. Pomyśl, więc nad tym, jaka jest Twoja grupa docelowa, co ją motywuje, jakie atuty Twojego produktu czy co najczęściej przekonuje do zakupu. Dlaczego użytkownik powinien kupić go akurat u Ciebie? Pamiętaj, im lepsze informacje dostarczysz, tym lepszy efekt otrzymasz.
Etapy współpracy z copywriterem krok po kroku
Krok 1. Poznajmy się
Na tym etapie istotne jest poznanie klienta i jego oczekiwań.
- Określ oczekiwaną długość tekstu – oczywiście w przybliżeniu, najlepiej poprzez określenie ilości znaków lub stron w Wordzie. Możesz skorzystać z liczników online (np. https://wordcounter.net/) tak, aby oszacować orientacyjną liczbę znaków. Jeżeli nie masz sugestii w tej materii, copywriter napiszę tyle znaków, ile będzie konieczne do wyczerpania tematu. Często będzie się sugerować topowymi stronami w wynikach wyszukiwania.
- Określ cel i przeznaczenie tekstu – inaczej pisze się opisy technicznych produktu na stronę, a inaczej teksty sprzedażowe przeznaczone na landing-page.
- Określ swoją grupę docelową – postaraj się wyobrazić swojego statystycznego Klienta, jego płeć, grupę wiekową, miejsce zamieszkania, zawód itp. Grupy ludzi mają podobne cechy i preferencje względem treści, które czytają.
- Opisz krótko atuty swojego produktu i firmy – mogą to być luźno powiązane zdania. Nazywamy to “treściami zalążkowymi”. Mogą one wykiełkować w głowie copywritera w bardzo dobre teksty.
Krok 2. Pozostałe materiały
Jeżeli posiadasz broszury informacyjne, katalogi, starą stronę internetową czy treści, które nie zostały opublikowane, to jest czas na ich dostarczenie. Przydatne będą również zdjęcia produktów, firmy czy zespołu. Na tym etapie możemy również przesłać linki do stron konkurencji, które naszym zdaniem są dobrze napisane.
Krok 3. Pisanie i prezentacja tekstów
Teraz nadchodzi czas na pracę copywritera. Gdy teksty będą gotowe, przesyłane są do akceptacji w pliku tekstowym. W przypadku zleceń na większą ilość treści, wysyłane są one stopniowo – podstrona za podstroną.
W tym miejscu dużym atutem jest współpraca copywritera z agencją interaktywną i zlecenie napisania tekstu równolegle z wykonaniem strony internetowej. Agencja dopasowuje podział sekcji graficznych strony do historii, którą chce opowiedzieć copywriter. Klient otrzymuje wraz z wizualizacją projektu, wstępne treści zaprezentowane w projekcie graficznym. Łatwiej wtedy wychwycić kwestie, nad którymi należałoby jeszcze popracować – oczywiście o ile takie będą potrzebne.
Krok 4. Ewentualne poprawki
Czasami pojawia się potrzeba korekty fragmentów tekstu. Tekst, podobnie jak grafika, jest dziełem kreatywnym. Każdy może go odebrać inaczej. Copywriter chętnie ponownie zredaguje fragmenty tekstu na podstawie przekazanych sugestii zmian. Zmiany są oczywiście uwzględnione w cenie stworzenia treści.
Krok 5. Publikacja treści i coś jeszcze
Publikacja tekstów jest ekscytującym momentem. W końcu efekt współpracy znajdzie pierwszych czytelników. Zlecając napisanie tekstów w agencji interaktywnej, możesz liczyć na wprowadzenie finalnych treści na swoją stronę www. Często profesjonalna agencja interaktywna zakupuje w banku zdjęć fotografie ozdobne do napisanych tekstów – tak jest przynajmniej u nas :).
Podsumowanie
Korzystanie z usług copywritera to standardowe działanie SEO i część kampanii marketingowej. Corywriterzy posiadają umiejętności dostosowywania treści do różnych grup docelowych. To umożliwia tworzenie spersonalizowanych wiadomości, które skutecznie komunikują przekaz i wzbudzają zainteresowanie odbiorców. Dobrze dostosowane treści mogą zwiększyć zaangażowanie, lojalność klientów i przekładać się na większe wyniki konwersji.