kreatywno艣膰 innowacyjno艣膰
pomys艂owo艣膰 koncept

Jak wygl膮da wsp贸艂praca z copywriterem?

CHCESZ BY膯 NA BIE呕膭CO?
ZAPISZ SI臉 DO NEWSLETTERA
Sylwia Jasiak AUTOR: Sylwia Jasiak

S艂owa maj膮 wielk膮 moc, r贸wnie偶 w sprzeda偶y. Jak przygotowa膰 si臋 do wsp贸艂pracy z osob膮, kt贸ra takie dobierze? Jak wygl膮da wsp贸艂praca z copywriterem? W tym artykule dostaniesz odpowiedzi na wszystkie pytania, na kt贸re powiniene艣 zna膰 odpowied藕, a kt贸re boisz si臋 zada膰.

Czy moje teksty wystarcz膮 na dobr膮 pozycj臋 w Google?

W艂a艣ciciele stron internetowych pragn膮, aby tre艣ci na stronie porywa艂y t艂umy czytelnik贸w, zwi臋ksza艂y sprzeda偶 i jednocze艣nie wy艣wietla艂y si臋 w topowych wynikach wyszukiwania. Co prawda dysponuj膮 oni specjalistyczn膮 wiedz膮 w swojej bran偶y i doskonale znaj膮 oferowane produkty czy us艂ugi. Jednak czy to wystarczy, aby spe艂ni膰 zamierzenia? Unikalne po艂膮czenie eksperckiej wiedzy copywritera i autentyczno艣ci fachowca mo偶e sta膰 si臋 kluczem do realizacji cel贸w strony.

Co wi臋cej, do艣wiadczony copywriter wnosi ze sob膮 nie tylko umiej臋tno艣ci pisania, ale i szeroko poj臋te kompetencje marketingowe, pozwalaj膮ce na tworzenie tre艣ci, kt贸re nie tylko informuj膮, ale i przekonuj膮 odbiorc贸w do podj臋cia okre艣lonych dzia艂a艅.

Nale偶y pami臋ta膰 r贸wnie偶 o obj臋to艣ci tekstu – 鈥渒ilkoma zdaniami鈥 nie zwojuje si臋 dzi艣 Internetu, tak wi臋c potrzebnych b臋dzie kilka tysi臋cy znak贸w na jeden artyku艂. Je偶eli jeste艣 w stanie napisa膰 takie teksty, to nie potrzebujesz copywritera. Jednak偶e, anga偶uj膮c specjalist臋, zyskujesz nie tylko wysok膮 jako艣膰 tre艣ci, ale r贸wnie偶 strategi臋 marketingow膮, kt贸ra mo偶e znacz膮co podnie艣膰 warto艣膰 Twojej marki w oczach potencjalnych klient贸w.

Co copywriter mo偶e wiedzie膰 o mojej firmie?

Ot贸偶 bardzo du偶o. Osoby zajmuj膮ce si臋 pisaniem tre艣ci na strony staj膮 si臋 specjalistami w dziedzinie, o kt贸rej pisz膮. Przeszukuj膮 Internet w poszukiwaniu informacji, o kt贸rych pisze Twoja konkurencja lub Twoi klienci na forach, czy w opiniach, poszukuj膮c pomys艂u na stworzenie unikalnych tre艣ci. Bior膮 na tapet najwa偶niejsze strony z Twojej bran偶y i zg艂臋biaj膮 temat.聽Dodatkowo dobry copywriter potrafi wnikliwie analizowa膰 profil Twojej firmy, jej misj臋, warto艣ci i unikaln膮 ofert臋, aby stworzy膰 spersonalizowane i przekonuj膮ce tre艣ci, kt贸re idealnie oddaj膮 charakter Twojego biznesu. Wsp贸艂pracuj膮c z Tob膮, mo偶e tak偶e odkry膰 i podkre艣li膰 aspekty, kt贸re wyr贸偶niaj膮 Twoj膮 mark臋 na tle konkurencji, zapewniaj膮c tre艣ci, kt贸re nie tylko informuj膮, ale tak偶e buduj膮 zaufanie i lojalno艣膰 w艣r贸d klient贸w.

Praca copywritera polega na zrozumieniu cel贸w klienta i napisaniu s艂贸w, kt贸re pomog膮 je osi膮ga膰. S艂owa te przeznaczone s膮 jednak dla czytelnik贸w (czyli potencjalnych lub bie偶膮cych klient贸w), a nie jego samego. Odbiorcy Twoich tre艣ci mog膮 u偶ywa膰 innego stylu komunikacji oraz inne rzeczy mog膮 motywowa膰 ich do podj臋cia dzia艂ania. Dlatego te偶 kluczowe jest, aby copywriter potrafi艂 dostosowa膰 ton i styl przekazu do preferencji oraz oczekiwa艅 w艂a艣nie tych odbiorc贸w, nie zapominaj膮c o zachowaniu autentyczno艣ci marki. Naszym klientom cz臋sto powtarzamy, 偶e聽 鈥s艂owa maj膮 dotrze膰 do czytelnika, a nie do p艂atnika鈥.

Dlaczego praca copywritera tyle kosztuje?

Copywriter korzysta z wielu narz臋dzi, kt贸rych w艂a艣ciciele stron nie znaj膮 i nie koniecznie chc膮 poznawa膰. Ka偶de z tych narz臋dzi generuje comiesi臋czne koszty, a do korzystania z nich potrzebne s膮 szkolenia i godziny sp臋dzone na praktyce pracy z nimi. To wszystko sk艂ada si臋 na ko艅cow膮 wycen臋 napisania tekst贸w. Ta najcz臋艣ciej przeliczana jest na najbardziej uczciw膮 dla obu stron jednostk臋, czyli liczb臋 znak贸w.聽

Ponadto, warto艣膰 pracy copywritera wynika tak偶e z jego umiej臋tno艣ci analizowania rynku, szerokiej wiedzy na r贸偶norodne tematy oraz zdolno艣膰 do szybkiego przyswajania nowych informacji. Umo偶liwia to tworzenie tre艣ci wysokiej jako艣ci w r贸偶nych bran偶ach i niszach. Ta wszechstronno艣膰 nie tylko zwi臋ksza warto艣膰 oferowanych przez niego us艂ug, ale tak偶e pozwala na tworzenie sp贸jnych i przemy艣lanych strategii komunikacji.

Praca copywritera nie kosztuje ma艂o, poniewa偶 wymaga od niego nie tylko wykorzystywania kosztownych narz臋dzi i platform do analizy rynku i optymalizacji SEO, ale tak偶e inwestycji w ci膮g艂e szkolenia i rozw贸j umiej臋tno艣ci. Ostatecznie, inwestycja w profesjonalnego copywritera to inwestycja w skuteczn膮 komunikacj臋 marki, kt贸ra mo偶e znacz膮co przyczyni膰 si臋 do osi膮gni臋cia cel贸w biznesowych, budowania relacji z klientami i wzrostu sprzeda偶y.

Dobrze, dzia艂ajmy! – od czego zaczynamy?

Dobrze okre艣lony odbiorca tre艣ci, styl komunikacji i cel to podstawa. Wszystko zaczyna si臋 od wywiadu ze zleceniodawc膮. Do tego wystarczy rozmowa telefoniczna czy wymiana kilku e-maili. Cz臋sto z pomoc膮 przychodzi kr贸tka ankieta, czyli brief marketingowy. W naszej agencji interaktywnej pomaga w tym brief online, kt贸ry mo偶esz wype艂ni膰 w domu przy fili偶ance herbaty 馃檪

Kluczowe jest jednak to, 偶e w dobrej komunikacji z copywriterem liczy si臋 dobra wsp贸艂praca obu stron. Pocz膮tkowy etap wymaga bowiem zaanga偶owania r贸wnie偶 ze strony klienta. Pomy艣l, wi臋c nad tym, jaka jest Twoja grupa docelowa, co j膮 motywuje, jakie atuty Twojego produktu czy co najcz臋艣ciej przekonuje do zakupu. Dlaczego u偶ytkownik powinien kupi膰 go akurat u Ciebie? Pami臋taj, im lepsze informacje dostarczysz, tym lepszy efekt otrzymasz.聽

Etapy wsp贸艂pracy z copywriterem krok po kroku

Krok 1. Poznajmy si臋

Na tym etapie istotne jest poznanie klienta i jego oczekiwa艅.

  • Okre艣l oczekiwan膮 d艂ugo艣膰 tekstu – oczywi艣cie w przybli偶eniu, najlepiej poprzez okre艣lenie ilo艣ci znak贸w lub stron w Wordzie. Mo偶esz skorzysta膰 z licznik贸w online (np. https://wordcounter.net/) tak, aby oszacowa膰 orientacyjn膮 liczb臋 znak贸w. Je偶eli nie masz sugestii w tej materii, copywriter napisz臋 tyle znak贸w, ile b臋dzie konieczne do wyczerpania tematu. Cz臋sto b臋dzie si臋 sugerowa膰 topowymi stronami w wynikach wyszukiwania.
  • Okre艣l cel i przeznaczenie tekstu – inaczej pisze si臋 opisy technicznych produktu na stron臋, a inaczej teksty sprzeda偶owe przeznaczone na landing-page.
  • Okre艣l swoj膮 grup臋 docelow膮 – postaraj si臋 wyobrazi膰 swojego statystycznego Klienta, jego p艂e膰, grup臋 wiekow膮, miejsce zamieszkania, zaw贸d itp. Grupy ludzi maj膮 podobne cechy i preferencje wzgl臋dem tre艣ci, kt贸re czytaj膮.
  • Opisz kr贸tko atuty swojego produktu i firmy – mog膮 to by膰 lu藕no powi膮zane zdania. Nazywamy to 鈥渢re艣ciami zal膮偶kowymi鈥. Mog膮 one wykie艂kowa膰 w g艂owie copywritera w bardzo dobre teksty. 
jak pracowac z copywriterem 933x1400 1

Krok 2. Pozosta艂e materia艂y

Je偶eli posiadasz broszury informacyjne, katalogi, star膮 stron臋 internetow膮 czy tre艣ci, kt贸re nie zosta艂y opublikowane, to jest czas na ich dostarczenie. Przydatne b臋d膮 r贸wnie偶 zdj臋cia produkt贸w, firmy czy zespo艂u. Na tym etapie mo偶emy r贸wnie偶 przes艂a膰 linki do stron konkurencji, kt贸re naszym zdaniem s膮 dobrze napisane.

Krok 3. Pisanie i prezentacja tekst贸w

Teraz nadchodzi czas na prac臋 copywritera. Gdy teksty b臋d膮 gotowe, przesy艂ane s膮 do akceptacji w pliku tekstowym. W przypadku zlece艅 na wi臋ksz膮 ilo艣膰 tre艣ci, wysy艂ane s膮 one stopniowo – podstrona za podstron膮.

W tym miejscu du偶ym atutem jest wsp贸艂praca copywritera z agencj膮 interaktywn膮 i zlecenie napisania tekstu r贸wnolegle z wykonaniem strony internetowej. Agencja dopasowuje podzia艂 sekcji graficznych strony do historii, kt贸r膮 chce opowiedzie膰 copywriter. Klient otrzymuje wraz z wizualizacj膮 projektu, wst臋pne tre艣ci zaprezentowane w projekcie graficznym. 艁atwiej wtedy wychwyci膰 kwestie, nad kt贸rymi nale偶a艂oby jeszcze popracowa膰 – oczywi艣cie o ile takie b臋d膮 potrzebne.

Krok 4. Ewentualne poprawki

Czasami pojawia si臋 potrzeba korekty fragment贸w tekstu. Tekst, podobnie jak grafika, jest dzie艂em kreatywnym. Ka偶dy mo偶e go odebra膰 inaczej. Copywriter ch臋tnie ponownie zredaguje fragmenty tekstu na podstawie przekazanych sugestii zmian.聽Zmiany s膮 oczywi艣cie uwzgl臋dnione w cenie stworzenia tre艣ci.

Krok 5. Publikacja tre艣ci i co艣 jeszcze

Publikacja tekst贸w jest ekscytuj膮cym momentem. W ko艅cu efekt wsp贸艂pracy znajdzie pierwszych czytelnik贸w. Zlecaj膮c napisanie tekst贸w w agencji interaktywnej, mo偶esz liczy膰 na wprowadzenie finalnych tre艣ci na swoj膮 stron臋 www. Cz臋sto profesjonalna agencja interaktywna zakupuje w banku zdj臋膰 fotografie ozdobne do napisanych tekst贸w – tak jest przynajmniej u nas :).

Podsumowanie

Korzystanie z us艂ug copywritera to standardowe dzia艂anie SEO i cz臋艣膰 kampanii marketingowej. Corywriterzy posiadaj膮 umiej臋tno艣ci dostosowywania tre艣ci do r贸偶nych grup docelowych. To umo偶liwia tworzenie spersonalizowanych wiadomo艣ci, kt贸re skutecznie komunikuj膮 przekaz i wzbudzaj膮 zainteresowanie odbiorc贸w. Dobrze dostosowane tre艣ci mog膮 zwi臋kszy膰 zaanga偶owanie, lojalno艣膰 klient贸w i przek艂ada膰 si臋 na wi臋ksze wyniki konwersji.

Powr贸t do listy blogowej
Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter