kreatywność innowacyjność
pomysłowość koncept

Jak wygląda współpraca z copywriterem?

CHCESZ BYĆ NA BIEŻĄCO?
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Sylwia Jasiak AUTOR: Sylwia Jasiak

Słowa mają wielką moc, również w sprzedaży. Jak przygotować się do współpracy z osobą, która takie dobierze? Jak wygląda współpraca z copywriterem? W tym artykule dostaniesz odpowiedzi na wszystkie pytania, na które powinieneś znać odpowiedź, a które boisz się zadać.

Czy moje teksty wystarczą na dobrą pozycję w Google?

Każdy marzy o tekstach, które będą porywały tłumy czytelników, zwiększały sprzedaż i jednocześnie wyświetlały się w topowych wynikach wyszukiwania. Każdy właściciel firmy może sam napisać teksty na stronę – w końcu jest specjalistą w danej dziedzinie i zna swój produkt czy usługę. 

Z punktu widzenia SEO, sama merytoryczna wiedza na dany temat może okazać się niewystarczająca do osiągnięcia założonych celów. Dobry copywriter, w stosunkowo krótkim czasie, wykona research danego tematu i jest w stanie napisać teksty na wysokim poziomie merytorycznym. Dodatkowo będą one nasycone słowami kluczowymi (uprzednio wytypowanymi), odpowiednio sformatowane, przekonujące i dobrze podlinkowane do innych zasobów serwisu. 

Należy pamiętać również o objętości tekstu – “kilkoma zdaniami” nie zwojuje się dziś Internetu, tak więc potrzebnych będzie kilka tysięcy znaków na jeden artykuł. Jeżeli jesteś w stanie napisać takie teksty, to nie potrzebujesz copywritera.

Co copywriter może wiedzieć o mojej firmie?

Otóż bardzo dużo. Osoby zajmujące się pisaniem treści na strony stają się specjalistami w dziedzinie, o której piszą. Przeszukują Internet w poszukiwaniu informacji, o których pisze Twoja konkurencja. Biorą ”na tapetę” najważniejsze strony z Twojej branży i zgłębiają temat. 

Praca copywritera polega na zrozumieniu celów naszego klienta i napisaniu słów, które pomogą je osiągać. Słowa te przeznaczone są jednak dla czytelników (najczęściej klientów naszego klienta), a nie jego samego. Czytelnicy (najczęściej klienci) mogą używać innego stylu komunikacji oraz mogą być motywowani do zakupu innymi słowami. Coś, co może się nie spodobać naszemu klientowi, po prostu będzie dobre sprzedawać. Dlatego często powtarzamy w firmie, że  “słowa mają dotrzeć do czytelnika, a nie do płatnika”.

Dlaczego praca copywritera tyle kosztuje?

Copywriter korzysta z wielu narzędzi, których właściciele stron nie znają i nie koniecznie chcą poznawać. Każde z tych narzędzi generuje comiesięczne koszty, a do korzystania z nich potrzebne są szkolenia i godziny spędzone na praktyce pracy z nimi. To wszystko składa się na końcową wycenę napisania tekstów. Ta najczęściej przeliczana jest na najbardziej uczciwą dla obu stron jednostkę, czyli liczbę znaków. 

Dobrze, działajmy! – od czego zaczynamy?

Dobrze określony odbiorca treści, styl komunikacji i cel to podstawa. Wszystko zaczyna się od wywiadu z copywriterem, tak aby móc je określić. Do tego wystarczy rozmowa telefoniczna czy wymiana kilku e-maili. Często z pomocą przychodzi krótka ankieta, czyli brief marketingowy. W naszej agencji interaktywnej pomaga w tym brief online, który możesz wypełnić w domu przy filiżance herbaty. 

Kluczowe jest jednak to, że w dobrej komunikacji z copywriterem liczy się dobra współpraca obu stron. Początkowy etap wymaga bowiem zaangażowania również ze strony klienta. Pomyśl, więc nad tym, jaka jest Twoja grupa docelowa, co ją motywuje, jakie atuty Twojego produktu czy co najczęściej przekonuje do zakupu. Dlaczego czytelnik powinien kupić go akurat u Ciebie? Pamiętaj, im lepsze informacje dostarczysz, tym lepszy efekt otrzymasz

Etapy współpracy z copywriterem krok po kroku

Krok 1. Poznajmy się

Na tym etapie istotne jest poznanie klienta i jego oczekiwań.

  • Określ oczekiwaną długość tekstu – oczywiście w przybliżeniu, najlepiej poprzez określenie ilości znaków lub stron w Wordzie. Możesz skorzystać z liczników online (np. https://wordcounter.net/) tak, aby oszacować orientacyjną liczbę znaków. Jeżeli nie masz sugestii w tej materii, copywriter napiszę tyle znaków, ile będzie konieczne do wyczerpania tematu. Często będzie się sugerować topowymi stronami w wynikach wyszukiwania.
  • Określ cel i przeznaczenie tekstu – inaczej pisze się opisy technicznych produktu na stronę, a inaczej teksty sprzedażowe przeznaczone na landing-page.
  • Określ swoją grupę docelową – postaraj się wyobrazić swojego statystycznego Klienta, jego płeć, grupę wiekową, miejsce zamieszkania, zawód itp. Grupy ludzi mają podobne cechy i preferencje względem treści, które czytają.
  • Opisz krótko atuty swojego produktu i firmy – mogą to być luźno powiązane zdania. Nazywamy to “treściami zalążkowymi”. Mogą one wykiełkować w głowie copywritera w bardzo dobre teksty. 
jak pracowac z copywriterem 933x1400 1

Krok 2. Pozostałe materiały

Jeżeli posiadasz broszury informacyjne, katalogi, starą stronę internetową czy treści, które nie zostały opublikowane, to jest czas na ich dostarczenie. Przydatne będą również zdjęcia produktów, firmy czy zespołu. Na tym etapie możemy również przesłać linki do stron konkurencji, które naszym zdaniem są dobrze napisane.

Krok 3. Pisanie i prezentacja tekstów

W tym miejscu nadchodzi czas na pracę copywritera. Gdy teksty będą gotowe, przesyłane są do akceptacji w pliku tekstowym. W przypadku zleceń na większą ilość treści, wysyłane są one stopniowo – podstrona za podstroną.

W tym miejscu dużym atutem jest współpraca copywritera z agencją interaktywną i zlecenie napisania tekstu równolegle z wykonaniem strony internetowej. Agencja dopasowuje podział sekcji graficznych strony do historii, którą chce opowiedzieć copywriter. Klient otrzymuje wraz z wizualizacją projektu, wstępne treści zaprezentowane w projekcie graficznym. Łatwiej wtedy wychwycić kwestie, nad którymi należałoby jeszcze popracować – oczywiście o ile takie będą potrzebne.

Krok 4. Ewentualne poprawki

Czasami pojawia się potrzeba korekty fragmentów tekstu. Tekst, podobnie jak grafika, jest dziełem kreatywnym. Każdy może go odebrać inaczej. Copywriter chętnie ponownie zredaguje fragmenty tekstu na podstawie przekazanych sugestii zmian. Zmiany są oczywiście uwzględnione w cenie.

Krok 5. Publikacja treści i coś jeszcze

Publikacja tekstów jest ekscytującym momentem. W końcu efekt naszej współpracy znajdzie pierwszych czytelników. Zlecając napisanie tekstów w agencji interaktywnej, możesz liczyć na wprowadzenie finalnych treści na swoją stronę www. Często profesjonalna agencja interaktywna zakupuje w banku zdjęć fotografie ozdobne do napisanych tekstów – tak jest przynajmniej u nas :).

Podsumowanie

Korzystanie z usług copywritera to standardowe działanie SEO i część kampanii marketingowej. Corywriterzy posiadają umiejętności dostosowywania treści do różnych grup docelowych. To umożliwia tworzenie spersonalizowanych wiadomości, które skutecznie komunikują przekaz i wzbudzają zainteresowanie odbiorców. Dobrze dostosowane treści mogą zwiększyć zaangażowanie, lojalność klientów i przekładać się na większe wyniki sprzedaży.

Powrót do listy blogowej
Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter