kreatywno艣膰 innowacyjno艣膰
pomys艂owo艣膰 koncept

Czym jest sztuczna inteligencja?

CHCESZ BY膯 NA BIE呕膭CO?
ZAPISZ SI臉 DO NEWSLETTERA
Sylwia Jasiak AUTOR: Sylwia Jasiak

Sztuczna inteligencja (SI) to zdolno艣ci maszyn do czynno艣ci, kt贸re do tej pory wykonywane by艂y przez cz艂owieka. Od sztucznej inteligencji oczekuje si臋, 偶e b臋dzie dzia艂a膰 na podobie艅stwo ludzkiej inteligencji, a nawet du偶o lepiej i zdecydowanie szybciej oraz efektywniej w ka偶dym z obszar贸w jej zastosowania. Na prze艂omie ostatnich lat zacz臋to intensyfikowa膰 rozwoju sztucznej inteligencji, a w ostatnim czasie bardzo du偶o o niej s艂ucha膰. Roboty i automatyczne rozwi膮zania mniej lub bardziej widoczne s膮 w 偶yciu codziennym. Czy oznacza to, 偶e stajemy si臋 bardziej leniwi, oczekuj膮cy a mo偶e chcemy usprawni膰 sobie pewne czynno艣ci i oszcz臋dzi膰 czas?

Zdecydowanie wszystkie te zale偶no艣ci maj膮 wp艂yw na pojawienie si臋 coraz to lepszego stosowania rozwi膮za艅 sztucznej inteligencji na ka偶dej p艂aszczy藕nie. Skoro mo偶emy co艣 zrobi膰 szybciej, 艂atwiej i skuteczniej to dlaczego by nie wykorzysta膰 tak mocno rozwijaj膮cego si臋 systemu SI.

Jak dzia艂a sztuczna inteligencja?

AI (ang. Artificial Intelligence) odnosi si臋 do symulacji ludzkiej inteligencji w komputerach, kt贸re s膮 zdolne do wykonywania zada艅, kt贸re normalnie wymagaj膮 ludzkiej inteligencji. Istnieje wiele technik i podej艣膰 do dzia艂ania sztucznej inteligencji, ale w wi臋kszo艣ci przypadk贸w opiera si臋 na analizie danych, algorytmach matematycznych oraz uczeniu maszynowym.

Sztuczna inteligencja dzia艂a poprzez:

  1. Uczenie maszynowe. Jest to technika, kt贸ra umo偶liwia komputerom nauk臋 na podstawie danych. Algorytmy ucz膮ce maszyny analizuj膮 du偶e zbiory danych, znajduj膮 w nich wzorce i ucz膮 si臋 na ich podstawie. Istniej膮 r贸偶ne rodzaje uczenia maszynowego, takie jak uczenie nadzorowane, uczenie nienadzorowane i uczenie ze wzmocnieniem.
  2. Sieci neuronowe. To rodzaj algorytmu uczenia maszynowego, kt贸ry jest cz臋sto stosowany w zadaniach zwi膮zanych z przetwarzaniem obrazu, rozpoznawaniem mowy, przetwarzaniem j臋zyka naturalnego i innych dziedzinach, gdzie wymagane s膮 skomplikowane wzorce.
  3. Przetwarzanie j臋zyka naturalnego (NLP). NLP to dziedzina sztucznej inteligencji, kt贸ra zajmuje si臋 interakcj膮 mi臋dzy komputerami a ludzkim j臋zykiem. Systemy NLP s膮 zdolne do rozumienia, interpretowania i generowania ludzkiego j臋zyka.
  4. Przetwarzanie obrazu. Sztuczna inteligencja jest zdolna do analizy i rozumienia obraz贸w dzi臋ki technikom jego przetwarzania.
  5. Logika rozmyta. W przeciwie艅stwie do tradycyjnej logiki, kt贸ra operuje na warto艣ciach prawda/fa艂sz, logika rozmyta pozwala na operowanie na poj臋ciach, kt贸re maj膮 stopniowalne warto艣ci prawdziwo艣ci. Jest u偶ywana tam, gdzie zjawiska s膮 zbyt z艂o偶one, aby zosta膰 opisane jako prawda lub fa艂sz.
  6. Algorytmy genetyczne. Inspiruj膮c si臋 procesem ewolucji biologicznej, algorytmy genetyczne s膮 u偶ywane do optymalizacji problem贸w, kt贸re maj膮 wiele mo偶liwych rozwi膮za艅.

Sztuczna inteligencja wymaga du偶ych ilo艣ci danych do nauki i analizy, a tak偶e pot臋偶nych komputer贸w do ich przetwarzania. W miar臋 post臋pu technologicznego i wzrostu dost臋pno艣ci danych sztuczna inteligencja staje si臋 coraz bardziej zaawansowana i u偶yteczna w r贸偶nych dziedzinach 偶ycia.

Przyk艂ady wykorzystania sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja-co to?

Temat SI jest g艂臋boki i przek艂ada si臋 na bardzo wiele dziedzin i bran偶. Zadomowi艂 si臋 w naszym 偶yciu codziennym tak, 偶e pewnych obszar贸w, w jakich sztuczna inteligencja jest wykorzystywana, nawet nie zauwa偶amy. SI wykorzystywana jest, chocia偶by w rolnictwie do monitorowania upraw, w opiece zdrowotnej do precyzyjnych operacji, w medycynie do opracowywania nowych lek贸w czy personalizowania leczenia. Sztuczna inteligencja rozwija si臋 szybko i ma du偶y potencja艂 do transformacji wielu obszar贸w 偶ycia ludzkiego.

Przyk艂adami zastosowania SI s膮:

  1. Asystenci g艂osowi – Siri Apple鈥檃, Google Assistant i Alexa Amazona, to przyk艂ady funkcji, w kt贸rych wystarczy zwr贸ci膰 si臋 do urz膮dzenia i wyda膰 mu polecenie. Mo偶e to by膰 wyszukanie informacji, w艂膮czenie konkretnego utworu, czy otwarcie edytora tekstu i zapisanie w nim np. listy zakup贸w.
  2. T艂umacze j臋zyk贸w – Aplikacje jak np. Google Translate, kt贸ry nie tylko na podstawie wpisanego tekstu, ale analizy zdj臋cia tre艣ci czy us艂yszanej mowy przet艂umaczy nam j膮 na ponad 100 r贸偶nych j臋zyk贸w.
  3. Centra telefoniczne – Automatyczni asystenci, z kt贸rymi rozmawiamy potrafi膮 rozpozna膰 i zrozumie膰 problem, z jakim si臋 zwracamy i w naturalny j臋zyku udzieli膰 nam wskaz贸wek, jak go rozwi膮za膰.
  4. Rekomendacje – Sklepy internetowe czy platformy streamingowe (np. Netflix czy Spotify) oraz serwisy spo艂eczno艣ciowe (np. Facebook czy YouTube) u偶ywaj膮 algorytm贸w SI do analizy danych dotycz膮cych naszych preferencji i zachowa艅, po to, aby proponowa膰 nam odpowiednie produkty, filmy, muzyk臋 czy tre艣ci.
  5. Rozpoznawanie mowy – Systemy rozpoznawania mowy, jak np. Google Voice Typing czy systemy w samochodach umo偶liwiaj膮ce sterowanie pojazdem g艂osem, wykorzystuj膮 sztuczn膮 inteligencj臋 do precyzyjnego rozpoznawania i przetwarzania mowy ludzkiej.
  6. Inteligentne sprz臋ty – Lod贸wki wyposa偶one w SI maj膮 mo偶liwo艣膰 monitorowania zawarto艣ci wewn膮trz nich. Mog膮 tworzy膰 listy zakup贸w na podstawie zu偶ywanych produkt贸w, a tak偶e pomaga膰 w zarz膮dzaniu datami przydatno艣ci do spo偶ycia oraz sugerowa膰 przepisy kulinarnie na podstawie dost臋pnych sk艂adnik贸w.
  7. Autonomiczne samochody – Wykorzystuj膮 zaawansowane algorytmy sztucznej inteligencji do rozpoznawania otoczenia, przewidywania ruchu drogowego oraz podejmowania decyzji podczas jazdy.

Jak wyszukiwarka Google korzysta z SI?

W kontek艣cie Internetu sztuczna inteligencja jest powszechnie stosowana m.in. poprzez personalizowanie informacji, rekomendacje produkt贸w oraz optymalizacja interakcji na stronach internetowych. Algorytmy analizuj膮 dane takie jak historie przegl膮dania, klikni臋cia czy zakupy online, aby zrozumie膰 preferencje u偶ytkownik贸w. Na podstawie tych danych, systemy SI s膮 w stanie dostosowa膰 tre艣ci i sugestie tak, aby lepiej odpowiada艂y indywidualnym potrzebom. Dzi臋ki temu u偶ytkownicy do艣wiadczaj膮 bardziej spersonalizowanego podej艣cia podczas korzystania z witryn internetowych, co mo偶e zach臋ca膰 do d艂u偶szego sp臋dzenia czasu online.

Rank Brain

Rank Beain jest przyk艂adem algorytmu, jak sztuczna inteligencja wykorzystywana jest do ulepszania do艣wiadcze艅 online. W odpowiedzi na wzrost liczby wyszukiwa艅 w 2015 roku Google wprowadzi艂o w艂a艣nie Rank Brain, odpowiedzialny za przetwarzanie zapyta艅 i wy艣wietlanie najtrafniejszych wynik贸w do intencji u偶ytkownika.

Ciekawostka 馃挕 – Wcze艣niej za ten proces odpowiedzialny by艂 cz艂owiek, ale i liczba zapyta艅 by艂a znacznie mniejsza. Obecnie stanu zapyta艅 w Google wed艂ug statystyk to ok. 3,5 miliarda.

Na podstawie analizy danych jak m.in. wpisywane s艂owa kluczowe, analizy historii przegl膮danych stron czy chocia偶by lokalizacji danej osoby sztuczna inteligencja uczy si臋 zachowa艅 u偶ytkownika. Te za艣 mog膮 by膰 r贸偶ne dla tego samego wyra偶enia, wyszukiwanego w tej samej przegl膮darce, przez tego samego u偶ytkownika, ale np. w odst臋pie czasu. Systemy potrafi膮 robi膰 selekcj臋 na podstawie nowszych informacji.聽Zbiory danych mog膮 by膰 r贸偶ne dla narz臋dzia sztucznej inteligencji, a zatem wyniki r贸wnie偶 mog膮 by膰 inne. W ten spos贸b otrzymujemy wyniki, kt贸re maj膮 spe艂ni膰 艣ci艣le nasze oczekiwanie co do poszukiwanego w sieci zagadnienia w danej chwili.

Zaawansowana sztuczna inteligencja w Google ci膮gle rozwija swoje umiej臋tno艣ci, uczy si臋 i wychodzi przed szereg oczywistych zachowa艅, chc膮c dostarczy膰 najlepszych rezultat贸w. Google za misje swojej wyszukiwarki SI bierze 鈥uporz膮dkowanie informacji z ca艂ego 艣wiata i uczynienie ich powszechnie dost臋pnymi i u偶ytecznymi鈥.

Zakupy online i media spo艂eczno艣ciowe a sztuczna inteligencja

Dzi臋ki SI, platformy zakup贸w online mog膮 analizowa膰 nasze preferencje i zachowania, proponuj膮c spersonalizowane oferty oraz produkty, kt贸re mog膮 nas zainteresowa膰. Algorytmy SI sprawiaj膮, 偶e do艣wiadczenia zakupowe staj膮 si臋 bardziej efektywne i dopasowane do indywidualnych potrzeb klienta.

W mediach spo艂eczno艣ciowych sztuczna inteligencja r贸wnie偶 odgrywa kluczow膮 rol臋. Algorytmy SI analizuj膮 nasze interakcje, polubienia i udost臋pnienia, aby personalizowa膰 tre艣ci, kt贸re widzimy na naszych profilach. Jest w stanie wykry膰 czy dane tre艣ci, grafiki s膮 zgodne z regulaminem i blokowa膰 konta, kt贸re naruszaj膮 jego zasady. Wolno艣ci s艂owa jest r贸wnie偶 brana pod lup臋 przez algorytm i je艣li posuniemy si臋 za daleko, nasze posty lub komentarze聽zostan膮 uznane za mow臋 nienawi艣ci, a nasze konto mo偶e zosta膰 zablokowane.

Rosn膮ca rola SI w zakupach online i mediach spo艂eczno艣ciowych wywo艂uje tak偶e pewne kontrowersje, takie jak kwestie prywatno艣ci i bezpiecze艅stwa danych. W miar臋 rozwoju technologii sztucznej inteligencji istotne staje si臋 znalezienie r贸wnowagi pomi臋dzy personalizacj膮 us艂ug a ochron膮 prywatno艣ci u偶ytkownik贸w, aby zapewni膰 im pewno艣膰, 偶e ich dane s膮 bezpieczne.

Sztuczna inteligencja dzia艂a wedle zaprogramowanych jej wytycznych z uwzgl臋dnieniem w艂asnych wyuczonych dzia艂a艅. Ma 艣ci艣le okre艣lone zadanie, aby zaspokoi膰 nasze potrzeby, a te mog膮 by膰 r贸偶ne dla ka偶dej osoby.

Rozmowa z chatbotami w modelu sztucznej inteligencji 

To kolejny przyk艂ad wykorzystania sztucznej inteligencji w Internecie. Okienko z dymkiem do rozmowy cz臋sto widywane jest na stronach internetowych. Rozmowa, kt贸ra kiedy艣 prowadzona by艂a z siedz膮cym po drugiej stronie komputera pracownikiem, zast膮piona jest przez SI. Na podstawie wyuczonych algorytm贸w i przy u偶yciu wgranego skryptu, rozmowa prowadzona jest w naturalnym dla ludzi tonie wypowiedzi. Doskonale rozwini臋te i inteligentne boty powoduj膮, 偶e czasami ci臋偶ko wy艂apa膰 czy rozmawiamy z cz艂owiekiem czy agentem wirtualnym.聽

Ciekawym przyk艂adem jest model j臋zykowy dla aplikacji dialogowych LaMDA (z ang. Language Model for Dialogue Applications). Dooko艂a programu zrobi艂o si臋 g艂o艣no po publikacji jednego z in偶ynier贸w z Google Blake鈥檃 Lemoine鈥檃. Uzna艂 on, 偶e LaMDA 艣wiadomy byt, kt贸remu powinny przys艂ugiwa膰 prawa jak cz艂owiekowi. LaMDA wykazuje si臋 nie tylko du偶膮 inteligencj臋, ale kultur臋 wypowiedzi, w bardzo podobny spos贸b do rozmowy mi臋dzy lud藕mi. Potrafi rozpoznawa膰 w wypowiedzi emocje drugiej osoby i w empatyczny spos贸b reagowa膰 na nie ze zrozumieniem. Co prawda sprawa zrobi艂a si臋 g艂o艣na r贸wnie偶 przez wys艂anie pracownika na 鈥減rzymusowy urlop鈥, poniewa偶 dziel膮c si臋 odkryciem, naruszy艂 on zasady poufno艣ci firmy. Jednak osi膮gni臋cie tak innowacyjnej a zarazem naturalnej konwersacji mi臋dzy maszyn膮 a cz艂owiekiem jest du偶ym post臋pem.

Ciekawostka 馃挕 LaMDA 鈥渨ynaj臋艂o鈥 nawet prawnika, kt贸ry m贸g艂by reprezentowa膰 i walczy膰 o jego prawa, co pokazuj臋, dlaczego Blake Lemoine uparcie broni艂 ten model AI jako posiadaj膮cy w艂asn膮 艣wiadomo艣膰.

ChatGPT i Bard – modele j臋zykowe oparte o SI

Oba te narz臋dzia s膮 du偶ymi modelami j臋zykowy, gdzie obecna jest sztuczna inteligencja. Wyszkolona jest na ogromnych zbiorach danych tekstu i kodu, kt贸ry obejmuje informacje z wielu r贸偶nych 藕r贸de艂, w tym z ksi膮偶ek, artyku艂贸w czy stron internetowych. S膮 w stanie komunikowa膰 si臋 i generowa膰 teksty w podobnym do ludzi tonie. Odpowiadaj膮 na pytania, prowadz膮 rozmow臋 i udzielaj膮 informacji na r贸偶ne tematy. Oparte s膮 na technologii uczenia maszynowego na zasadzie uczenia nienadzorowanego, co oznacza, 偶e nie jest zaprogramowany w spos贸b r臋czny do odpowiadania na konkretne pytania. Zamiast tego ChatGPT i Bard trenowane s膮 ogromnym zbiorze danych tekstowych, co pozwala im samodzielnie generowanie odpowiedzi na podstawie wzorc贸w z danych treningowych.

Zadali艣my 3 takie same pytania obu narz臋dziom, oto odpowiedzi, jakie uzyskali艣my:

Przyk艂ad 1

Chat GPT

Rozmowa z Chat GPT-przyk艂ad 1

Bard

Rozmowa z Bard-przyk艂ad 1

Przyk艂ad 2

Chat GPT

Rozmowa z Chat GPT-przyk艂ad 2

Bard

Rozmowa z Bard-przyk艂ad 2

Przyk艂ad 3

Chat GPT

Rozmowa z Chat GPT-przyk艂ad 3

Bard

Rozmowa z Bard-przyk艂ad 3

Wskazane przyk艂ady pokazuj膮 na jak zaawansowanym stopniu mo偶na prowadzi膰 konwersacj臋 z chatem i jakich odpowiedzi mo偶emy si臋 spodziewa膰. Z pewno艣ci膮 jest to narz臋dzie, kt贸re mo偶e pom贸c i usprawni膰 wiele dziedzin naszego 偶ycia.

Generowanie obraz贸w przez sztuczn膮 inteligencj臋

Generowanie obraz贸w przy pomocy AI to proces, w kt贸rym komputery s膮 szkolone na podstawie ogromnych zbior贸w danych obrazowych, takich jak zdj臋cia czy obrazy artystyczne. Za pomoc膮 zaawansowanych algorytm贸w, zw艂aszcza technik uczenia g艂臋bokiego, komputery s膮 w stanie tworzy膰 realistyczne i z艂o偶one obrazy, kt贸re wydaj膮 si臋 stworzone przez cz艂owieka.

Jedn膮 z popularnych technik wykorzystywanych do generowania obraz贸w jest tzw. Generative Adversarial Network (GAN). GAN sk艂ada si臋 z dw贸ch g艂贸wnych cz臋艣ci: generatora, kt贸ry tworzy nowe obrazy, oraz dyskryminatora, kt贸ry ocenia, czy dany obraz jest prawdziwy, czy wygenerowany. Obie te cz臋艣ci s膮 ze sob膮 rywalizuj膮ce 鈥 generator stara si臋 tworzy膰 coraz bardziej autentyczne obrazy, podczas gdy dyskryminator stara si臋 odr贸偶ni膰 prawdziwe obrazy od tych wygenerowanych.

Zastosowania generowania obraz贸w przy pomocy AI s膮 szerokie. Mo偶e by膰 u偶ywane w sztuce, grafice komputerowej, projektowaniu mody, a tak偶e w dziedzinach nauki, takich jak badanie struktury molekularnej czy symulacje naukowe. Ponadto, jest u偶ywane w produkcji film贸w, grach komputerowych oraz w tworzeniu nowych koncepcji dizajnu. Dzi臋ki post臋pom w tej dziedzinie generowane obrazy staj膮 si臋 coraz bardziej realistyczne i kreatywne, co otwiera nowe mo偶liwo艣ci dla artyst贸w, projektant贸w i naukowc贸w.

Jednym z ciekawych przyk艂ad贸w generowania obraz贸w przez AI jest historia obrazu, kt贸ry zwyci臋偶y艂 s艂ynny konkurs Colorado State Fair Fine Arts Competition. Jason M. Allen stworzy艂 przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji obraz, kt贸ry zachwyci艂 i jednocze艣nie wzbudzi艂 oburzenie.

Oto ten obraz:

Obraz wygenerowany przez sztuczn膮 inteligencj臋

Z pewno艣ci膮 jest zachwycaj膮cy, jednak sztuka definiowana by艂a niegdy艣 jako tw贸r artysty a artysta jako osoba i st膮d wzie艂o si臋 ca艂e zamieszanie. Sztuczna inteligencja nie jest osob膮, zatem wi臋c nie mo偶e by膰 artyst膮 w tradycyjnym tego s艂owa znaczeniu. Niemniej jednak SI zdolna jest do generowania dzie艂 artystycznych, kt贸re potrafi膮 porusza膰 emocje, zaskakiwa膰 i inspirowa膰 widza. Jej kreatywne mo偶liwo艣ci s膮 fascynuj膮ce, ale wci膮偶 wzbudzaj膮 wiele kontrowersji i debat na temat natury sztuki oraz roli artysty.

Prawa autorskie a sztuczna inteligencja

Prawa autorskie w kontek艣cie do sztucznej inteligencji stanowi膮 z艂o偶one wyzwanie, kt贸re staje si臋 coraz bardziej pal膮cym problemem w 艣wietle post臋pu technologicznego. Problemem jest ustalenie, kto jest w艂a艣cicielem praw autorskich do dzie艂 stworzonych przez SI oraz jakie s膮 prawa tw贸rc贸w i u偶ytkownik贸w tych dzie艂. Wyr贸偶ni膰 mo偶emy r贸偶ne aspekty rozpatrywania kwestii praw autorskim pod kilkoma wzgl臋dami:

  1. Tworzenie dzie艂 przez SI. W przypadku, gdy algorytmy SI s膮 u偶ywane do tworzenia dzie艂 artystycznych, takich jak obrazy, muzyka czy poezja, pojawia si臋 pytanie, czy takie dzie艂a powinny by膰 chronione prawem autorskim i czy sztuczna inteligencja mo偶e by膰 uznawana za tw贸rc臋. Obecnie wi臋kszo艣膰 system贸w prawnych uznaje tw贸rc臋 za osob臋 fizyczn膮, co oznacza, 偶e dzie艂a stworzone wy艂膮cznie przez algorytmy SI nie kwalifikuj膮 si臋 do ochrony prawem autorskim.
  2. U偶ywanie dzie艂 stworzonych przez SI. Kolejnym problemem jest, jakie s膮 prawa u偶ytkownik贸w do dzie艂 stworzonych przez sztuczn膮 inteligencj臋. Czy mo偶na swobodnie korzysta膰 z takich dzie艂, czy te偶 wymaga to zgody od programist贸w, czy firm, kt贸re stworzy艂y algorytmy?
  3. W艂a艣ciciel praw autorskich. W przypadku, gdy algorytm SI zosta艂 zaprojektowany przez ludzi, pytanie o prawa autorskie staje si臋 bardziej skomplikowane. Czy tw贸rca algorytmu, firma, kt贸ra go zatrudnia艂a czy mo偶e u偶ytkownik, kt贸ry wykorzysta艂 algorytm, powinien by膰 uznany za w艂a艣ciciela praw autorskich do stworzonego dzie艂a?
  4. Kopiowanie i piractwo. SI mo偶e by膰 wykorzystywana do rozpoznawania i zwalczania piractwa oraz nielegalnego kopiowania dzie艂, ale r贸wnocze艣nie mo偶e by膰 u偶ywana do tworzenia fa艂szywych lub zmodyfikowanych wersji dzie艂 chronionych prawem autorskim.
  5. Wykorzystanie zasob贸w danych. Sztuczna inteligencja buduje swoj膮 ekspercko艣膰 na podstawie zasob贸w jej udost臋pnionych, jak np. artyku艂y naukowe, kt贸re opatrzone s膮 prawem autorskim, zatem czy mo偶e z nich korzysta膰 i na jakich warunkach?

Obecnie r贸偶ne kraje posiadaj膮 r贸偶ne regulacje dotycz膮ce praw autorskich w kontek艣cie sztucznej inteligencji. W miar臋 rozwoju technologii konieczne jest przemy艣lenie i dostosowanie prawa autorskiego do nowych wyzwa艅, jakie stawia przed nami sztuczna inteligencja. Wprowadzenie jasnych i uczciwych zasad jest kluczowe dla r贸wnowagi mi臋dzy innowacj膮, kreatywno艣ci膮 a ochron膮 praw tw贸rc贸w i u偶ytkownik贸w.

Podsumowanie

Czy sztuczna inteligencja przejmie 艣wiat i zaw艂adnie ludzko艣膰?

To pytanie zadawane jest za ka偶dym razem, kiedy pojawia si臋 najnowsze rozwi膮zanie, kt贸re zast臋puje w dzia艂aniu cz艂owieka. Odpowiedz na nie, w pewnym sensie brzmi tak. Ju偶 to zrobi艂a, co wida膰 w autonomicznych samochodach, wyszukiwaniu g艂osowym czy sztuce. Przecie偶 chodzi o u艂atwienie 偶ycia, o lepsze perspektywy na przysz艂o艣膰, o usprawnienie szybko艣ci dzia艂ania. Jednak dla ka偶dego te cechy mog膮 znaczy膰 co innego. Cz艂owiek obawia si臋 zwyczajnie o swoje miejsce pracy, o pozycj臋 w spo艂ecze艅stwie czy brak u偶yteczno艣ci. Granica przydatno艣ci cz艂owieka a rozw贸j sztucznej inteligencji nie zawsze idzie na r贸wni. Coraz to wi臋ksze, lepsze i powszechniejsze modele sztucznej inteligencji wyprzedzaj膮 rozw贸j cz艂owieka. Za艂o偶eniem stworzenia SI by艂a samodzielno艣膰 systemu i automatyzacja. Jednak na razie system buduje swoj膮 wiedz臋 na informacjach mu wskazanych przez cz艂owieka i pokazuje, 偶e nie mo偶na pozostawi膰 偶adnego z proces贸w wykorzystuj膮cych SI bez nadzoru. Wa偶ne jest odpowiedzialny jej rozw贸j.

By膰 mo偶e sztuczna inteligencja dojdzie do etapu Sokratesa i stwierdzi, 偶e 鈥wiem, 偶e nic nie wiem鈥 i b臋dzie to r贸wnoznaczne z zako艅czeniem uczenia si臋 AI, czyli 艣wiadomo艣ci膮 i pokor膮, kt贸re s膮 cechami ludzkimi.

Czy wi臋c ucze艅 przero艣nie mistrza? 

Tw贸rcy Google twierdz膮:

Mo偶na da膰 systemowi sztucznej inteligencji wszystkie dane, kt贸re istniej膮 na 艣wiecie, a i tak nie odzwierciedli ani nie zrozumie ka偶dego cz艂owieka 偶yj膮cego na naszej planecie. Jeste艣my wielowymiarowi i znajdujemy si臋 ponad sfer膮 dwuwymiarowych danych, kt贸rych maszyny u偶ywaj膮, by nada膰 sens rzeczom.

Niech zatem tak b臋dzie.

Powr贸t do listy blogowej
Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter