Blog

Kategoria wpisu: #TO_CIEKAWE! #WWW
Etapy tworzenia strony WWW';

Etapy tworzenia strony WWW

Jakie s膮 etapy tworzenia strony WWW? M贸wi si臋, 偶e wsp贸艂czesny biznes nie mo偶e obej艣膰 si臋 bez strony internetowej. Jednak przy tak ogromnej konkurencji w sieci nie wystarczy ju偶 tylko pospolity projekt. Potrzebne s膮 rozwi膮zania szyte na miar臋. To troch臋 tak jak z dobrym garniturem u krawca. W pierwszej kolejno艣ci opisujemy nasze potrzeby, zastanawiamy si臋, na jakie okazje b臋dziemy wk艂ada膰 garnitur. Potem nast臋puje wyb贸r materia艂贸w i 艣ci膮gni臋cie naszych wymiar贸w. Musimy wi臋c odpowiednio przygotowa膰 si臋 do realizacji tego zlecenia. Jest w tym wiele analogii do tworzenia stron WWW. Jak przygotowa膰 si臋 do realizacji projektu z agencj膮 interaktywn膮? Odpowied藕 na to pytanie znajdziesz w niniejszym artykule.

Etap 1. Okre艣lenie potrzeb strony WWW

Etapy tworzenia strony WWW 1

Ka偶da strona internetowa tworzona jest w jakim艣 celu. Mo偶e to by膰 sprzeda偶, zwi臋kszenie 艣wiadomo艣ci marki, pozyskanie tzw. „lead贸w” lub po prostu przedstawienie pe艂nej oferty us艂ug. Okre艣lenie konkretnego celu jest priorytetem i absolutnym punktem wyj艣cia przy ka偶dej realizacji strony www. To pierwszy etap realizacji strony www.

Nawet naj艂adniejsza strona internetowa b臋dzie bezu偶yteczna, je艣li zapomnisz o u偶ytkownikach i ich potrzebach. Wyobra藕 sobie, 偶e witryna jest drog膮, na kt贸rej ko艅cu czeka na Ciebie imponuj膮ca nagroda w postaci wi臋kszej ilo艣ci zapyta艅 ofertowych do Twojej firmy. Co nale偶y zrobi膰, aby osi膮gn膮膰 ten cel? Wystarczy odpowiedni dob贸r element贸w na stronie, kt贸re wyzwol膮 w u偶ytkowniku ch臋膰 podj臋cia okre艣lonego przez nas dzia艂ania.

W pierwszej kolejno艣ci okre艣l cele, jakie powinny przy艣wieca膰 stronie internetowej. Czy chcesz pozyskiwa膰 kontakty do potencjalnych Klient贸w? Mo偶e pozyskujesz Klient贸w z innych 藕r贸de艂 i wystarczy, 偶e odpowiednio zakomunikujesz warto艣ci swojej marki? Rozpisz wszystkie potrzeby na kartce i wybierz ten najwa偶niejsze dla Twojego projektu. Mo偶e si臋 okaza膰, 偶e wcale nie potrzebujesz rozbudowanej strony i wystarczy strona typu wizyt贸wka. Na papierze dostrze偶esz wi臋cej ni偶 mo偶e si臋 wydawa膰.

Etap 2. Brief

Brief to podstawowy dokument do komunikacji pomi臋dzy firm膮, a agencj膮 interaktywn膮. Dobrze przygotowany brief b臋dzie pomocnym narz臋dziem dla Ciebie jak i projektanta. Tak wiemy, nikt nie lubi wype艂nia膰 dokument贸w, a ju偶 na pewno nie przedsi臋biorca. By膰 mo偶e, wielokrotnie rozmawia艂e艣 ju偶 z wybranym wykonawc膮, ale co艣 mog艂o umkn膮膰 lub zosta膰 niedostatecznie jasno wyartyku艂owane. Wszyscy jeste艣my lud藕mi i pomimo wsp贸lnego j臋zyka, inaczej si臋 komunikujemy. Dlatego te偶 wymy艣lono brief.

Brief to zwyk艂a ankieta. Mo偶e by膰 w formie online lub w formie dokumentu tekstowego do wype艂nienia. Opiszesz w nim oczekiwane narz臋dzia strony, nakre艣lisz spis zak艂adek menu i ich zawarto艣膰. W briefie podasz przyk艂ady stron, kt贸re Ci si臋 podobaj膮 oraz to czego Twoim zdaniem wykonawca powinien unika膰. Ka偶dy biznes ma swoje niuanse, kt贸re projektantowi strony nie musz膮 by膰 znane.

Pomy艣l o briefie jako o mapie, kt贸r膮 tworzysz. Mapie, kt贸rej skarbem jest Twoja satysfakcja z wykonanego zlecenia. Zar贸wno Tobie, jak i wykonawcy zale偶y, aby do niego dotrze膰. Im wi臋cej klarownych informacji si臋 w nim znajdzie, tym lepszy b臋dzie efekt.

Etap 3. Formalno艣ci (umowa i zaliczka)

Zak艂adamy, 偶e wiemy, jakie s膮 nasze oczekiwania. Otrzymali艣my ofert臋 i wybrali艣my wykonawc臋, kt贸remu chcemy powierzy膰 nasz projekt. Mamy r贸wnie偶 tre艣ciwie wype艂niony brief. Przypiecz臋towaniem wsp贸艂pracy b臋dzie umowa, kt贸ra zabezpieczy interesy obu stron. Umowa jest podstaw膮 ka偶dej dobrej wsp贸艂pracy. Pomimo tego, 偶e potrzebna jest na czas wojny, r贸wnie偶 w czasie pokoju b臋dzie niezast膮piona.

Dobra umowa na wykonanie strony internetowej powinna okre艣la膰 szczeg贸艂owo funkcjonalno艣膰 strony. Opisze zakres prac wykonawcy, harmonogram realizacji zlecenia czy d艂ugo艣膰 i zakres gwarancji. Znajd膮 si臋 w niej r贸wnie偶 zapisy dotycz膮ce obowi膮zk贸w zamawiaj膮cego i harmonogram p艂atno艣ci. Nie ma uniwersalnego wzoru umowy na wykonanie strony internetowej. Ka偶da agencja interaktywna posiada sw贸j szablon.

Nale偶y wspomnie膰 r贸wnie偶 o zaliczce. Mo偶e ona by膰 tak偶e w formie zadatku. Rzadko kt贸ra agencja interaktywna pobiera 100% warto艣ci wynagrodzenia przed rozpocz臋ciem prac. Ma艂o kt贸ry Zamawiaj膮cy zgodzi艂by si臋 te偶 na pe艂n膮 p艂atno艣膰. Dobr膮 praktyk膮 s膮 zaliczki w wysoko艣ci 25%-50% warto艣ci zlecenia. Zaliczka pozwoli wykonawcy op艂aci膰 podstawowe koszty realizacji strony WWW. Zamawiaj膮cy poka偶e w ten spos贸b swoj膮 wyp艂acalno艣膰 i potwierdzi ch臋膰 z艂o偶enia zlecenia. Jest jeszcze jedna zaleta zaliczek. W ten spos贸b 艂atwiej b臋dzie klientowi prze艂kn膮膰 faktur臋 ko艅cow膮. Zostanie ona pomniejszona o wp艂aty pocz膮tkowe 馃檪

Etap 4. Pozosta艂e materia艂y do stworzenia strony

Kolejny etap strony WWW to zgromadzenie materia艂贸w, kt贸re dostarczy膰 mo偶e tylko Klient. Zaczniemy od fotografii. Podstawowym narz臋dziem pracy grafik贸w s膮 banki zdj臋膰. Mo偶na tam zakupi膰 fotografie tematyczne, kt贸re zostan膮 wykorzystane do zaprojektowania szaty graficznej. Nic nie zast膮pi autentycznych fotografii. Mog膮 to by膰 zdj臋cia siedziby, zespo艂u, linii produkcyjnej czy samych produkt贸w. Dlatego warto zawczasu wytypowa膰 i zakontraktowa膰 lokalnego fotografa.

Kolejna kwestia to tre艣ci na stron臋 internetow膮. W dobie system贸w CMS, bardzo cz臋sto ten aspekt jest bagatelizowany. Wykonawcy s艂ysz膮 „to si臋 uzupe艂ni”. Szata graficzna strony musi korespondowa膰 z tekstami. Jest to szczeg贸lnie istotne przy stronach typu „landing page”. Je偶eli projektant ma mie膰 materia艂 do zaprojektowania grafiki, musi posiada膰 pe艂ne tre艣ci ju偶 na samym pocz膮tku. Nie musz膮 to by膰 teksty na ca艂膮 witryn臋. Wystarcz膮 tre艣ci na stron臋 g艂贸wn膮. Niech grafik nie zastanawia si臋 co wstawi膰 w danym miejscu, tylko jak to zaprezentowa膰.

Na ostatni膮 cze艣膰 materia艂贸w sk艂adaj膮 si臋 dane dost臋powe do hostingu. Klient, posiadaj膮c stron臋 internetow膮, cz臋sto op艂aca faktury w terminie i wszystko dzia艂a nieprzerwanie. Gdy przychodzi do etapu instalacji gotowej strony, nikt nie wie jak dosta膰 si臋 do us艂ug hostingowych. Zaczyna si臋 gor膮czkowe tropienie os贸b, kt贸re rejestrowa艂y domen臋 czy odpowiadaj膮 za serwer. Gorzej, gdy okazuje si臋, 偶e s膮 to byli pracownicy firmy i nie ma z nimi kontaktu. Warto wi臋c zawczasu zgromadzi膰 wszystkie dane. Domena internetowa to przecie偶 jeden z najwa偶niejszych zasob贸w niematerialnych firmy.

Etap 5. Projektowanie strony oraz poprawki

Strona internetowa szyta na miar臋

Teraz czas na szycie naszego garnituru, czyli tworzenie projektu graficznego. Proces tw贸rczy zazwyczaj rozpoczyna si臋 od szkic贸w i burzy m贸zg贸w w zespole. W ten spos贸b powstaje makieta funkcjonalna ka偶dej zak艂adki. Tak przygotowany schemat mo偶e by膰 skonsultowany z Klientem lub tylko wewn膮trz zespo艂u.

Nast臋pnie przychodzi czas na zmaterializowanie pomys艂贸w. Na tym etapie pole do popisu ma grafik, kt贸ry pracuje nad warstw膮 wizualn膮 strony. Najwa偶niejszym miejscem ka偶dej strony WWW jest strona g艂贸wna i to ona jest projektowana w pierwszej kolejno艣ci. Po wykonaniu projektu graficznego strony g艂贸wnej nast臋puje jego prezentacja Klientowi.

Klient opiniuje projekt i przekazuje ewentualne uwagi dotycz膮ce sugerowanych zmian do wdro偶enia. Wskazuje, nad kt贸rymi elementami nale偶y jeszcze popracowa膰. Zmiany wdra偶ane s膮 na zasadzie „projekt – poprawki – prezentacja”. Tak膮 form臋 nazywamy sesj膮 lub tur膮 poprawek. W ten spos贸b szlifujemy projekt do uzyskania satysfakcjonuj膮cego efektu. Po akceptacji strony g艂贸wnej grafik projektuje i szlifuje uk艂ady pozosta艂ych podstron, a偶 do zamkni臋cia ca艂ej warstwy wizualnej projektu.

Etap 6. Kodowanie strony www

Im wi臋ksza budowla, tym trwalsze powinny by膰 fundamenty. W przypadku budowania stron za fasad臋 odpowiedzialny jest grafik, ale to programista „wylewa” fundamenty. Kod, to co艣, czego nie wida膰 na pierwszy rzut oka. Odpowiednio napisany kod sprawi, 偶e strona internetowa b臋dzie szybka w obs艂udze i poprawnie interpretowana przez przegl膮darki internetowe.

Programowanie strony to etap cz臋sto du偶o bardziej czasoch艂onny ni偶 jej projektowanie. Nie ma co si臋 dziwi膰. Ka偶dy kolor, kr贸j czcionki czy animacja, sk艂adaj膮 si臋 z linijek kodu, kt贸re nale偶y napisa膰. Jak wiele kodu posiada pojedyncza strona WWW, mo偶na si臋 przekona膰 klikaj膮c w przegl膮darce CTRL+U. Podejrzymy wtedy kod danej podstrony, kt贸r膮 aktualnie przegl膮damy. 

Etap 7. Testy i poprawki strony

B艂臋dy zawsze si臋 zdarzaj膮. Jest to w ko艅cu oprogramowanie szyte na miar臋. Wystarczy liter贸wka w kodzie, aby funkcja nie dzia艂a艂a zgodnie z za艂o偶eniem. Ka偶da strona internetowa przed wdro偶eniem zostaje odpowiednio przetestowana. Odpowiada za to ca艂y zesp贸艂. Grafik zauwa偶y b艂臋dy w wyr贸wnaniu, programista b艂臋dy w walidacji kodu, a menad偶er projektu wy艂apie b艂臋dy ortograficzne w tek艣cie. Im wi臋cej os贸b przetestuje stron臋 internetow膮, tym wi臋ksza szansa na wy艂apanie b艂臋d贸w r贸偶nego rodzaju.

Etap 8. Instalacja strony www

Na czym polega projektowanie strony?

Nasz garnitur jest ju偶 gotowy. Ostatnim krokiem do tego, aby nasz projekt zobaczy艂 ca艂y 艣wiat, jest instalacja. Na tym etapie witryna umieszczana jest na docelowym serwerze. Po opublikowaniu jest ona tak偶e zg艂aszana do wyszukiwarki internetowej. Cz臋sto r贸wnie偶 do pracy zabieraj膮 si臋 pozycjonerzy, kt贸rych zadaniem jest skuteczne i trwa艂e wypromowanie strony WWW. Uruchamiane s膮 kampanie link贸w sponsorowanych Google Ads. Wszystko po to, aby nasz projekt trafi艂 do jak najwi臋kszej liczby odbiorc贸w.

Bardzo wa偶na jest te偶 skonfigurowanie strony z takimi narz臋dziami jak Google Tag Manager czy Google Analytics, kt贸re pozwala monitorowa膰 ruch na stronie. Dzi臋ki temu b臋dziemy r贸wnie偶 w stanie okre艣li膰 efektowno艣膰 poszczeg贸lnych dzia艂a艅 marketingowych.

Etap 9. Szkolenia i pomoc techniczna

S膮 to opcjonalne us艂ugi. Wiele agencji interaktywnych, po zako艅czeniu projektu, obejmuje swoich Klient贸w wsparciem technicznym i ochron膮 gwarancyjn膮. Je偶eli co艣 zacznie dzia艂a膰 inaczej ni偶 to by艂o za艂o偶one, nale偶y zdiagnozowa膰 przyczyn臋 i j膮 wyeliminowa膰.

D艂ugo艣膰 gwarancji i pomocy technicznej jest r贸偶ny. Agencja interaktywna Avangardo udziela a偶 2 lat wsparcia w cenie ka偶dego projektu. Jest to wystarczaj膮cy okres do tego, aby w toku eksploatacji strony, znale藕膰 wszystkie jej mankamenty. W ko艅cu dobry garnitur 艣wiadczy nie tylko o osobie, kt贸ra go nosi, ale te偶 o osobie, kt贸ra go uszy艂a…

SZYBKA wycena
WYPE艁NIJ BRIEF ONLINE
TO NIC NIE KOSZTUJE