W Internecie możesz pokazać swój biznes za pomocą strony WWW, mediów społecznościowych, ale i wizytówki w Mapach Google. Wizytówka to podstawowe informacje o biznesie ale i forma marketingu umożliwiająca klientowi kontakt z Twoją firmą. Jeśli, jeszcze jej nie masz i zastanawiasz się jak zrobić wizytówkę, nie zwlekaj. Proces utworzenia wizytówki jest prosty i szybki. Być może w Mapach Google pojawia się już Twój biznes, lecz nie Ty nim zarządzasz. Koniecznie przeczytaj, dlaczego powinieneś zaangażować się i nie pozostawiać tematu bez opieki. Zobacz jak wygląda wizytówka Avangardo 🙂
Spis treści
Wizytówka Google może w swojej formie odbiega od wizytówek tradycyjnych, ale funkcja, jaką pełni jest podobna. Zawiera wszystkie informacje, które mogą przysłużyć klientowi, aby mógł skorzystać z usług Twojej firmy. Internetowa forma wizytówki daje jednak zdecydowanie większe pole manewru i miejsca na wyróżnienie się na tle innych. Masz możliwość, oprócz podstawowych wiadomości, dodać zdjęcia, bardziej szczegółowe informacje, jak godziny otwarcia czy szczegółowy opis oferty. Świetną funkcją jest mapa, która z poziomu wizytówki, wyznacza trasę do siedziby firmy.
Wizytówka to jedno z kluczowych narzędzi marketingowych, pełnych informacji dla klientów o Twoim biznesie. Ma ona łatwo dostarczyć użytkownikom poszukiwanych przez nich informacji. Czy to są dane kontaktowe, zakres oferty, czy opinie o firmie. Koniecznością powinna być aktualizacja treści. Ważne, aby odświeżyć godziny otwarcia, jeśli zostały wyznaczone inne niż wcześniej. Jeśli zmienił się jej adres, czy siedziba należałoby również wprowadzić zmiany na profilu i dodać zdjęcia nowej lokalizacji. Tworząc nowe usługi, czy kategorie produktów wskazane jest dodanie takiej wzmianki w opisie usługi w wizytówce. W wizytówce powinny znaleźć się przydatne dla użytkowników dane i komunikaty o Twoim biznesie. Jeśli nie masz strony internetowej, to taka mniejsza jej wersja. 🙂
Przede wszystkim z poziomu wizytówki możesz zarządzać opiniami na temat swojej firmy. Szybka reakcja pod negatywną opinią z pewnością będzie przychylnie odebrana. Pamiętaj, że wiele osób przed podjęciem konwersji, skorzystania z Twoich usług, czy zakupu produktu, przeczyta komentarze na Twój temat. W opiniach możesz sporo dowiedzieć się o swojej firmie, pracownikach czy produktach. Zarządzanie opiniami jest zdecydowanie pożądanym działaniem. Szczegółowo ten temat opisaliśmy na osobnym artykule. Tylko dzięki wizytówce możesz wpłynąć na uwagi klientów w sieci.
Wskazówka💡 – Co jakiś czas trzeba wejść na profil firmy, tak żeby Google widział aktywność. Jeśli nie będziemy tego robić algorytm może uznać, że firma przestała istnieć i usunąć lub zablokować wizytówkę. Jeśli Ty założyłeś profil, powinieneś otrzymać wcześniej taką informację. Warto jednak zapobiec takiemu działaniu i regularnie zaglądać i aktualizować Twój profil firmy w Google.
Wizytówka pełni również skuteczną i kluczową rolę jako narzędzie marketingowe. Podobnie jak w przypadku stron WWW można poddać procesowi optymalizacji SEO wizytówkę. Dzięki dobremu zarządzaniu funkcjonalnościami, jakie oferuje, możemy wskoczyć w rankingu wyszukiwarki w mapach. Skrupulatne wypełnienie informacji, dodanie zdjęć, plus regularna publikacje newsów są już dobrą praktyką działań SEO.
Najważniejsze optymalizacje, o które powinno się zadbać to:
Proces działań SEO dla wizytówki jest podobny do większości, które stosuje się na stronach internetowych. Warto przyjrzeć się tematowi pozycjonowania bliżej.
Elementy działań SEO dla wizytówki na stronie internetowej, które wymagają również zaangażowania to:
Optymalizacja wizytówki z pewnością się opłaci. Podobnie jak dla stron internetowych, działania SEO w wizytówce mają uplasować firmą na pierwszych miejscach w wyszukiwarce.
Posiadacze profilu Google My Business w łatwy sposób mogą dodać mapkę z lokalizacją swojej siedziby na stronie internetowej. W panelu zarządzania stroną wystarczy osadzić mapę z położeniem naszej siedziby firmy. Istnieje na to kilka sposobów. Możesz wkleić na swoją stronę kod z wykorzystaniem tzw. iframe – taka opcja jest bezpłatna ale nie daje żadnych możliwości zaawansowanego wpływania na zwartość i wygląd map.
Jeżeli chciałbyś dopasować wygląd mapy do swojej strony internetowej czy zmienić sposób wyświetlania markera (pinezki), będziesz musiał osadzić mapę z wykorzystaniem tzw. API. Jest to usługa płatna. Cena usługi uzależniona jest od ruchu jaki jest na Twojej witrynie. W ramach “prezentu” Google ofiarowuje 200$ miesięcznego kredytu, jeśli nie przekroczysz liczby załadować statycznych do 100 000 razy a dynamicznych do 14 000 razy. Ustalając limit, wynoszący nawet 200$, możesz uniknąć naliczenia opłat. Koniecznością jest podpięcie karty kredytowej do swojego konta. Darmowy limit jest jednak na tyle duży, że prawdopodobnie ich nie przekroczysz i Google nie naliczy opłat.
Wyniki w mapach to informacje o Twoim biznesie. Jeśli nie Ty stworzyłeś profil swojej firmy w Google Map, zrobił to albo lokalny przewodnik, albo Google na podstawie informacji w Internecie o Twoim biznesie lub inna osoba. Koniecznie zadbaj o prawa dostępu do panelu zarządzania. W wyszukiwarce wyszukaj firmę i zgłoś prawo dostępu do jej panelu. Postępując zgodnie z instrukcją, przechodzisz kolejne etapy mające na celu zweryfikowanie własności firmy. Nie pozostawiaj bez kontroli zawartości wizytówki. Przecież to Twoja firma. Masz możliwość edytowania informacji, czy chociażby zgłoszenie nadużycia. Z profilu wizytówki zarządzasz opiniami jako właściciel, budując profesjonalny wizerunek firmy.
Zmiany w profilu firmy mogą być zgłaszane przez innych użytkowników Internetu jak np. lokalny przewodnik. Jeśli jesteś właścicielem profilu, zawsze zostaniesz o tym poinformowany. W celu potwierdzenia prawdziwości informacji Google prześle zapytanie o potwierdzenie, czy takowa nastąpiła. Jeśli profil firmy w Google nie należy do Ciebie, nie będziesz miał wpływu i możliwości weryfikacji prawidłowości sugerowanych zmian.
Przed podjęciem decyzji o usunięciu wizytówki przeanalizuj, czy na pewno chcesz to zrobić. Jeśli, będziesz chciał odzyskać dostęp, będzie to utrudnione i może potrwać. Jak mawiają „Internet nie zapomina”, więc i wizytówka może zostać nadal wyświetlana, a stracisz możliwość zarządzania informacjami. Jeśli chcesz podjąć takie kroki, ponieważ firma została zamknięta, oznacz ją jako zamkniętą na stałe. Dzięki temu możesz pobrać dane i wykorzystać je ewentualnie w innym profilu.
Usunąć wizytówkę możesz tylko z poziomu właściciela profilu moja firma w Google. Pamiętaj, że możesz zawsze zgłosić nieprawidłowe informacje, czy wystąpić o prawo dostępu do panelu zarządzania. Nie musisz od razu usuwać wizytówki.
Działanie związane z usunięciem profilu firmy z Map Google są tak skonstruowane, żeby skutecznie zapobiegać takim sytuacjom. W Internecie również obowiązują zasady uczciwej konkurencji, dlatego nie powinieneś podejmować takich kroków. Google stoi w obronie użytkowników i mocno ogranicza usuwanie profili w Mapach. Szkoda więc marnować czas na takie próby wyeliminowania konkurencji. Lepiej przeznaczyć ten czas na udoskonalenie swojej firmy i jej wizytówki w Google.
W przypadku kiedy Google uzna, że działania na profilu firmy są niezgodne z regulaminem zawiesi lub ostatecznie usunie wizytówkę.
“Zawieszona. Ta lokalizacja została zawieszona z powodu problemów z jakością danych.”
Jeśli, taki komunikat wyświetli się po zalogowaniu do profilu Twojej firmy, musisz podjąć działania wyjaśniające. Pamiętaj, że regularnie zaglądając na profil w Mapach, jesteś w stanie szybko dostrzec taki sygnał. Możesz w ten sposób zapobiec spadkowi ilość telefonów, czyli zainteresowania Twoją ofertę. Zwłaszcza jeśli Twoja firma nie ma strony internetowej, a wizytówka jest jedynym miejscem, gdzie mogą wyszukać Twoją ofertę potencjalni klienci.
Pamiętaj, że zawieszoną wizytówkę można odzyskać. Natomiast, jeśli zostanie ona usunięta, takie działanie zostanie zastosowane dla wszystkich przypiętych do profilu firmy. Takie sytuacje mają rzadko miejsce, lecz bez kontroli nad panelem zarządzania możesz przeoczyć ostrzeżenia.
Może zaistnieć wiele powodów zastosowania takiego działania przez Google, jednak są one niejednoznaczne. Do najczęstszych należy niedostosowanie się do regulaminu lub duplikat wizytówki. Podwójna wizytówka może wprowadzać w błąd poszukiwaczy i skutkować wstrzymaniem wyświetleń. Powodem duplikacji bywa sytuacja, że ktoś inny mógł również stworzyć profil Twojej firmy w sieci. Google nie jest w stanie zweryfikować poprawności, przez co nie wyświetli żadnej.
Częste blokowanie wizytówek łamiących regulamin odbywa się również przez stosowanie niektórych praktyk jak keyword-stuffing czyli nadmiarowe i sztuczne wykorzystywanie słów kluczowych.
Być może widziałeś już firmy, które w nazwie swojej wizytówki mają obszerne opisy. Wręcz upychane są w nazwie słowa kluczowe istotne dla biznesu. Ma to na celu zwiększenie skuteczności wyświetlenia się na wpisywane do wyszukiwarki frazy. Taka praktyka jest nielegalna. Wiąże się to ze złamaniem regulaminu, który zaakceptowałeś podczas dodawania wizytówki Google. Co dalej niesie za sobą blokadę lub usunięcie profilu.
Upychanie w nazwie słów kluczowych dla Twojej branży to spamerskie działanie, które może okazać się krótkotrwałe. Być może po stworzeniu wizytówki Twoja firma zacznie wyświetlać się wysoko, lecz jeśli Google zorientuje się o tej praktyce, poniesiesz konsekwencje. Jest to zasada nieuczciwej konkurencji, której nadużycie może zgłosić lokalny przewodnik , czy internauta lub inny posiadacz wizytówki nie koniecznie z Twoje branży.
Zastanawiasz się, w jaki sposób możesz wyróżnić się na tle innych firm w Mapach Google? Jeśli wpadłeś na pomysł, żeby dodać emotki, które przyciągną uwagę poszukiwaczy, to nie idź tą drogą. Być może przykuwa to uwagę użytkowników ale na krótko. Ta kolejna nieregulaminowa czynność doprowadzi prędzej czy później do ściągnięcia uwagi również botów Google, które są mniej wyrozumiałe. Minimalną stratą będzie ostrzeżenie lub zawieszenie wizytówki. Stosując taką praktykę, możesz spowodować nawet całkowite jej usunięcie.
Seria pytań i odpowiedzi w wizytówce to również świetne miejsce na content. Nie ma tu ograniczeń ilości znaków a można w łatwy sposób budować treści dla użytkowników i robotów Google. Można również przemycać lokalne słowa kluczowe.
Wskazówka💡 – Nie powtarzaj sekcji Q&A ze strony internetowej. Unikniesz duplikatu treści, który jest źle odbierany przez roboty Google. Zapamiętaj, żeby odpowiadając na pytania nie kopiować odpowiedzi, lecz napisać nowe. To sam dotyczy opisu oferty, czy przedstawienia atutów Twojej firmy. Duplikat content może doprowadzić do ograniczenia i spadku widoczności w wyszukiwarce, również z wizytówki. Nie pozwól na wykluczenie żadnej możliwej drogi, przez którą klient może dotrzeć do Twojej firmy.
Pamiętaj, że wizytówka ma charakter terytorialny. Mimo wielkich starań, bogatej i perfekcyjnej oprawie nie wszędzie może być wyświetlana. Poszukiwaczowi oferty z danej branży zostaną wyświetlone propozycje wizytówek, znajdujące się w pobliżu jego lokalizacji. Jeśli nie zaznaczy on w jakim obszarze, miejscowości chce uzyskać wyniki, Google na pierwszym miejscu wyświetli te, które są w jego zasięgu. Nawet jeśli jest to działalność prowadzona wyłącznie przez Internet. Ranking dostosowany do odległości to świetne pozycjonowanie lokalne.
Wizytówka Google jest bezpłatną formą prezentacji firmy w sieci. Wyświetlana często w pierwszej kolejności, przed stroną internetową. Ranking wyświetleń określany jest na podstawie odległości i rozpoznawalności intencji szukającego. Dlaczego więc nie wykorzystać jej potencjału? Ważne również jest, aby czytać regulamin. Do każdego działania, podczas tworzenia wizytówki, możesz otworzyć okienko z wytycznymi. Zapoznaj się z nimi, żeby w pełni wykorzystać możliwości, jakie daje profil firmy w mapach Google. Unikniesz też błędów, które mogą ograniczyć wyniki wyszukiwań.
Wizytówki często wykorzystywane są jako zamienniki stron internetowych. Ze względu na ograniczenia nie będą w pełni tak funkcjonalne, chociażby przez lokalny charakter. Pomyśli nad profesjonalną stroną internetową. Kompleksowym podejściem jest posiadanie obu rozwiązań, zwiększając możliwości pokazania się w sieci.
Wyświetlana wizytówka bywa pierwszym miejscem kontaktu Twojej firmy z klientem. “Jak Cię widzą, tak Cię piszą”. Opłaca pokazać się z najlepszej strony. Być może po drugiej stoi Twój przyszły klient.