Consent Mode (tryb zgody Google) to funkcja stworzona przez Google, która umożliwia zarządzanie zgodami na używanie plików Cookies. Głównym celem Consent Mode jest umożliwienie przestrzegania przepisów UE dotyczących prywatności przy jednoczesnym gromadzeniu kluczowych danych analitycznych. Mówiąc w dużym uproszczeniu, przepisy narzucają na właścicielach stron konieczność otrzymania zgodny od odwiedzających witrynę na przetwarzanie ich danych poprzez Cookies. Mają więc udostępniać na swoich stronach odpowiednie narzędzia pozwalające udzielać tych zgód albo je wycofywać.
Czym jest tryb Consent Mode w wersji v2?
Od 6 marca 2024 roku Google wprowadziło aktualizację Consent Mode w wersji v2, która zaostrza przestrzeganie polityki w zakresie pozyskiwania zgód na śledzenie i gromadzenie danych przez strony internetowe i aplikacje.
Ta nowa wersja została zaprojektowana, aby umożliwić reklamodawcom i właścicielom stron internetowych lepsze dostosowanie się do rosnących wymagań prawnych dotyczących prywatności oraz zapewnić użytkownikom większą kontrolę nad ich danymi osobowymi.
Zmiana ta wynika z wprowadzenia Digital Markets Act (DMA) w ramach unijnej reformy cyfrowej, nakładającej na kluczowych graczy rynkowych, określanych mianem „strażników dostępu” (takich jak Google, Amazon czy Apple), szereg wymogów. Do tych wymagań należy m.in. zwiększenie ochrony danych użytkowników przetwarzanych przez firmy, w tym danych dostarczanych przez podmioty trzecie. W efekcie, strony internetowe korzystające z narzędzi takich jak Google Analytics czy Google Ads, muszą dostosować się do nowych regulacji i zaimplementować zaktualizowaną wersję Consent Mode (v2).
Consent Mode v2 daje więcej kontroli nad zbieranymi informacjami dotyczącymi preferencji odwiedzających stronę. Nawet jeśli, jako użytkownik zdecydujesz się na pewne formy śledzenia aktywności, możesz ograniczyć inne. To wszystko po to, abyś miał większą moc decydowania o swojej prywatności w Internecie, a strony www mogły lepiej dostosować się do Twoich preferencji.
Dlaczego należy wdrożyć Consent Mode v2?
Wszystkie strony internetowe korzystające z programów Google Ads, Google Analytics czy Facebook Ads, muszą zaimplementować tryb uzyskiwania zgody. Oznacza to, że jeśli używasz Google Ads lub Google Analytics do gromadzenia informacji o użytkownikach odwiedzających Twoją witrynę, jesteś zobowiązany zapewnić im możliwość wyboru, które cookies mogą być zapisywane.
Użytkownicy odwiedzający Twoją stronę powinni mieć wybór i zostać poinformowani jak zarządzasz ich danymi. Powinni napotkać jasny i łatwy do zrozumienia komunikat dotyczący użycia plików cookie oraz innych metod śledzenia. Komunikat ten musi klarownie informować o celach gromadzenia danych oraz dawać możliwość zmiany ustawień.
Wdrożenie trybu Consent Mode v2
Istnieje kilka oficjalnych platform, które umożliwiają zarządzanie plikami cookies (w skrócie CMP). Są to między innymi CookieBot czy CookieYes. Lista oficjalnych platform CMP oraz ich porównanie znajdziesz tutaj.
Integracja z wybraną platformą wymaga założenia konta i wybrania odpowiedniego pakietu usług. Są plany darmowe i płatne, przeznaczone dla większych stron internetowych. Po założeniu konta instalujemy w naszym WordPressie odpowiednią wtyczkę i integrujemy ją z kontem. Platforma skanuje pliki Cookies przetwarzane przez stronę oraz wyświetla informacje w pasku / bannerze informacyjnym. Po dokonaniu zmian czy instalacji nowych trackerów (np. poprzez Google Tag Manager) należy ponowić skan. W planach darmowych platform najczęściej trzeba to wykonać manualnie, a w płatnych platformy automatycznie skanują strony i aktualizują paski informacyjne.
Oto przykład informacji dla odwiedzających naszą stronę internetową:
Aby upewnić się, że Twoja strona internetowa korzysta z odpowiedniego narzędzia do zarządzania zgodnością, najlepiej jest skontaktować się bezpośrednio z osobą zarządzającą stroną lub jej twórcą. Skontaktuj się z nami, a przeprowadzimy analizę zgodności Twojej strony.
Co się stanie, jeśli nie dostosujesz strony do Consent Mode v2?
Dostosowanie swojej strony do nowych regulacji to nie tylko zgodność z obecnie obowiązującym prawem. To również poszanowanie praw i szacunek dla jej odwiedzających. W momencie, gdy narzędzia do udzielania zgód staną się standardem, brak dostosowania będzie miało negatywne skutki wizerunkowe dla marki.
Brak zgodności może skutkować ograniczeniami w dostępie do cennych danych analitycznych właścicielom stron. Właściciele witryn www ryzykują również, że mogą zostać poddani surowym karom finansowym za naruszenie przepisów o ochronie danych. Na pewno nie zabraknie tzw. sygnalistów, którzy będą zgłaszać naruszenie obecnie obowiązujących zasad.
Brak dostosowania do standardu Cookies Consent Mode v2 spowoduje, że firma straci dostęp do spersonalizowanych reklam czy ograniczenia programów reklamowych jak Google Ads.
Firma może również otrzymać karę finansową. Co więcej, utraci również zdolność do mierzenia efektywności swoich kampanii reklamowych czy remarketingu.
Jak wykonać dostosowanie strony do Consent Mode v2?
Jeśli jeszcze nie wdrożyłeś Consent Mode v2 na swojej stronie, skontaktuj się z nami, a jeszcze tego samego dnia przygotujemy wycenę i dostosujemy stronę do nowego Consent Mode v2.